Søg
Close this search box.

Hvor befinder Piratskibet sig?

Af Søren Jensen ︱ 30/7-2019

Vi er nu over halvvejs i arbejdet med at udvikle den første version af onlineplatformen Piratskibet. Her kan du få en status på projektet og blive klogere på den videre udvikling.

Virtuelle pirater, pixelerede dybhavsfisk og farverige teknologi-øer er blot nogle af de elementer, der arbejdes på højtryk med i udviklingen af onlineplatformen Piratskibet. Piratskibet bliver Coding Pirates’ online mødested for børn og unge, hvor de i fællesskab kan styrke deres IT-kreative kompetencer ved at udforske en digital verden af kvalitetsindhold i form af bl.a. læringsforløb særligt målrettet børn i alderen 10-12 år.

Eksempel på, hvordan et læringsdyk kommer til at se ud

Processen indtil nu

I de første måneder af 2019 var det primære fokus at definere og beskrive krav og ønsker til Piratskibets bagvedliggende teknologi samt grafiske udtryk. Arbejdet mundede ud i en såkaldt designbrief, der blev central i det efterfølgende udviklingsudbud. I slutningen af april kunne vi annoncere, at Piratskibets styregruppe havde valgt webbureauet Morning Train til teknisk at udvikle onlineplatformen. Siden da er arbejdet gået stærkt.

Kodehavet, som kommer til at indeholde de forskellige læringsøer
Eksempel på Piratsnak, der bliver Piratskibets online forum

I løbet af maj og juni har Morning Train – under ledelse af projektets projektleder, styregruppe og sekretariat – udviklet de centrale dele af Piratskibet. Her er bl.a. tale om det grafiske udtryk med digitale skattekister, et kodehav med forskellige teknologi-øer, kommunikationsforummet Piratsnak og et Showcase-område, hvor børn og unge kan dele deres IT-kreative projekter med hinanden.

Læs også: Piratskibet: Velkommen til kodehavet!

Showcase-delen på Piratskibet, hvor brugerne kan dele deres ideer

Brugerinddragelse og tænk højt-tests

Allerede tidligt i Piratskibets udvikling har brugerinddragelse været et vigtigt evalueringsværktøj. Derfor blev de første brugertests af Piratskibets visuelle identiet foretaget hos målgruppen allerede i november 2018 hos Coding Pirates-afdelingen OTG i Odense og i december 2018 hos Coding Pirates DIKU på Østerbro.  

I slutningen af juni 2019 var det tid til at teste igen. Udviklingen af Piratskibet var nu så langt, at de første brugertests af en egentlig funktionel prototype kunne finde sted. Brugertesten foregik i Valby som en del af Coding Pirates Københavns sommerhack. Testen blev udført som en såkaldt tænk højt-test, hvor børnene satte ord på deres tanker, mens de brugte hjemmesiden. En almengyldig metode, når vi taler interaktionsdesign. 14 børn nåede igennem testen, og de beskrev ivrigt og begejstret deres oplevelse af Piratskibet.

Læs også: Kodepirater testede for første gang Piratskibet

Brugertest og evaluering af Piratskibets første visuelle layout-udkast
Brugertest af Piratskibet i forbindelse med Coding Pirates Københavns sommerhack

Piratskibet har også været en tur i Jylland – nærmere bestemt Herning Bibliotek hos Coding Pirates Herning, der afholdte et rekrutteringsevent. Her testede interesserede børn Piratskibet, og de var meget positive over for de ændringer, den første brugertest havde medført. Feedbacken fra ovenstående brugertests er blevet brugt i den videre udvikling af Piratskibet.

Læringsforløb i øjenhøjde

De tekniske rammer for Piratskibet er ved at være på plads, og derfor bliver efterårets store opgave at udvikle Piratskibets læringsforløb. Grundet projektets omfang ansøgte Coding Pirates Industriens Fond om en forlængelse af projektet på tre måneder. Forlængelsen blev godkendt, og projektet løber nu frem til den 31. december 2019.

Medlemmer fra Piratskibets styregruppe afholdte i juni den første workshop med Morning Train, hvor de definerede Piratskibets generelle didaktiske egenskaber. Med andre ord; hvilken type læringsstil og metoder, der skal kendetegne læringsindholdet på Piratskibet.

De første læringsforløb på Piratskibet vil blive udviklet af udvalgte frivillige fra Coding Pirates og medlemmer fra projektets styregruppe. Forløbene kommer til at være i et videoformat, der taler specifikt til målgruppen af børn i alderen 10-12 år – både drenge og piger, nye og øvede.

Læringsforløbene vil tage sit udgangspunkt i velkendte teknologier som bl.a. Scratch, Sonic.pi, HTML/CSS og Python. Det er teknologier, som Coding Pirates allerede har stor succes og erfaring med fra klubaftener rundt om i landet. Læringsforløbene bliver dynamiske, således at brugerne frit kan hoppe mellem hvert enkelt tema og niveau. På den måde bliver Piratskibet en platform, der kan introducere nye pirater til kodning, mens mere øvede pirater kan springe til punkter, hvor de føler sig mere udfordrede.

Piratskibet lanceres efter planen i anden halvdel af 2019.

Læs mere om projektet på Piratskibets projektside.

Piratskibets logo

Læs mere om Industriens Fond og deres arbejde