Den 8. maj 2019 troppede børn og forældre, såvel som frivillige, op til Coding Pirates Aarhus’ fællesafslutning på DOKK1. Det var tid til at fremvise og præsentere de projekter, som ungerne havde arbejdet på siden februar, for både forældre og venner.

Artiklen er skrevet af Magnus Engell Petersen fra bestyrelsen i Coding Pirates Aarhus.

Hvorfor er det vi laver en fælles afslutning for alle afdelinger i Aarhus?

”Dels fordi børnene i løbet af sæsonen ofte har så super travlt med at lave deres egne spil, at de næsten ikke har tid til at se hinandens, fordi det er vigtigt at blive færdig med deres eget. Derfor kan børnene inde i afdelingen se og prøve hinandens ting til sidst.

Og dels så kommer de (afdelingerne) ikke på besøg hos hinanden, så det er også vigtigt, at de får oplevelsen af at være en del af et større fællesskab”, fortæller Rikke Toft Nørgård, bestyrelsesformand i Coding Pirates Aarhus.

I GameDev blev spilprojekter vist frem, hvor sæsonens tema var ”Spil dine forældre ville spille”. Der var flere forskellige fortolkninger på temaet, hvor der især er taget inspiration i gamle retro-arkadespil, såsom Patricvader, som blev en kombination af Pacman, Tetris og Space Invader! Temaet bød også på spillet Dadman, hvor du styrer en far, der skal rydde op efter hans babyer ved at samle legetøj op. Han dør dog af stress, hvis han kommer for tæt på de skrigende babyer!

Under afslutningen var det også muligt for publikum at prøve gruppernes forskellige spil på egen hånd.

Piraterne fra DOKK1 viste også spilprojekter frem. Her har de primært arbejdet i programmet Scratch, hvor sæsonens tema har været hemmelige agenter. I et af spillene bliver du rekrutteret til at blive en hemmelig agent, men før du er en værdig agent, skal du løse forskellige puzzles. I bedste escape-room-stil skal du finde vej i de forskellige baner, så du til sidst kan blive en hemmelig agent.

Det var også muligt at prøve et af spillene på afdelingens arkademaskine. Spillet er et såkaldt speedrun-spil, hvor det gælder om at komme igennem banen hurtigst muligt. Du løber på platforme og skal undgå at falde ned, hvor den hurtigste spiller vinder!

Foruden spillene var det muligt for publikum at live programmere, lege med ozobotter og LEGO Mindstorms. Ozobotterne var særligt et hit, da det var nemt for alle at komme i gang med. Tegn en streg og robotten lystrer dine kommandoer!

Alt i alt var det en god afslutning.

Vi – de frivillige – siger tak for denne sæson, og ser frem til den næste sæson efter sommerferien!