Magnus Engell von Meyeren er en Coding Pirates Aarhus GameDev frivillige. Det er også ham der ofte designer bla. præmier til Coding Pirates Game Jams. Magnus har været med I CUDiM afdelingen og siden været med til at starte Coding Pirates GameDev op.

Artikel og Interview af Maria Scheel-Lonsdale

Coding Pirates peakede i 2014-2016 i medierne, her kunne man læse, høre og se en masse om organisationen i nyheder, radio og artikler. Men den bedste omtale er mund-mund-omtale – word of mouth – hvor frivillige, der allerede er tilknyttet afdelingerne fortæller om deres engagement til andre de kender. Det var også sådan Magnus blev bekendt med Coding Pirates. 

“Jeg har en kammerat, som havde været frivillig et par sæsoner. Jeg tog derfor ned for kigge med en enkelt aften, og har ikke set mig tilbage siden. Kort efter var vi flere fra mit studie som havde en fest i den daværende CUDiM afdeling.” 

Som tiden gik, lukkede CUDiUM afdelingen ned, de havde sidste sæson i efteråret 2018. Det var en af Coding Pirates allerførste afdelinger. Men det slukkede ikke ilden i de frivillige i Aarhus, der så småt var ved at genetablere afdelinger hist og her.

“Game Dev startede som en workshop/spor i CUDiM regi, i takt med at vi voksede blev vi en selvstændig afdeling. Jeg tog “bare” med videre, da min interesse var størst her.”

“Han er en utrolig vigtig del af Coding Pirates Aarhus og han er med til at skabe både afdelingen GameDev og også forme foreningen Coding Pirates Aarhus.”

– Mikey Bruun Andersen, Kaptajn i Coding Pirates GameDev

“Det er meget spændende og et fedt kreativt miljø vi fået opbygget i afdelingen. Her har vi fået sat nogle gode rammer for kodepiraterne, hvor de virkelig udfolder deres sjove og skæve idéer.”

Leg, Kreativitet og Teknologi

De fleste afdelinger afholder workshops med temaer eller emner for at kategorisere retningen for børnene, som så vælger sig ind på den gren der virker interessant for netop dem.

 

Hvad har I af workshops i afdelingen og hvordan formidler I det til børnene?

“Vi har en fast struktur med meget frihed i. Vi kører en lang proces, hvor kodepiraterne skal lave et spil fra bunden af. De frivillige sætter temaet for sæsonen og evt. andre benspænd. Ellers er der frie tøjler inden for de rammer. Vi har nogle som virkelig dykker ned i koden, og andre som mere dyrker grafikken og historien. På den måde kan de styrke det de allerede interesserer sig for, eller blive lidt udfordret på andre aspekter i spiludviklingsprocessen.”

“It’s not a bug – it’s a feature!”

– Magnus Engell von Meyeren

Spiludvikling og projektstyring

Den frie tilgang og entusiasmen for at videreformidle er en af GameDev særlige måder at drive afdelingen på. Også her fejler man for at lære og lærer at kravle før man kan gå, men uden at fantasien får begrænsninger. Hos GameDev i Aarhus er det vigtigt for dem at lære børnene, at udvikle uden at begrænse sig af, hvordan det burde være, men mere hvordan det kan være og have sit eget udtryk og identitet med.

 

Hvordan laver man spil og hvad er essensen i jeres tilgang?

“Spil kan være mange ting, og det har kodepiraterne også fortolket i vid udstrækning. Vi satser dog altid på at have et mål og en vej derhen. Om det så er highscore, hurtigst i mål eller noget helt tredje.”

“Vi er også godt klar over at vi ikke kan nå at lave et AAA spil på en sæson. Så derfor viser vi gerne “dårlige” spil, som vi selv har lavet igennem tidens løb. En favorit er “Djursland forbandelse” som min afdelingskaptajn Mikey sikkert kan komme ind på en anden dag. Det er mest for at illustrere, at man sagtens kan lave et hylende sjovt spil, uden at det ligner en million. 

Udover det prøver vi at bryde deres forskellige projekter ned i spiselige bider, så de løbende får bygget mere og mere på deres spil.”

 

Hvordan arbejder I med børnene, for at nå de mål de sætter sig for?

“Vi inddeler børnene i grupper, for herefter at brainstorme forskellige idéer ud fra sæsonens tema. Når vi har været et par runder igennem det, skal de konkretisere deres idé ud fra et “game design” dokument. Her har vi nogle centrale spørgsmål til deres spil.

Når dokumentet er udfyldt skal det igennem ekspertpanelet af frivillige, som spørger ind til deres idé, og i sidste ende godkender den.

Game design dokumentet er senere hen noget børnene kan vende tilbage til, hvis behovet er der. Ellers er det bare at klø på spiludviklingen derfra.”

(Foto credit: Magnus Engell von Meyeren)

Teamwork

Coding Pirates GameDev er et af mange unikke skibe i Coding Pirates flåden. Ud over deres særlige tilgang til det at køre en afdeling, lære børnene at være kreative med teknologien, og designe sig fra fantasi til virkelighed, gør de også et fantastisk stykke arbejde med at bevare fællesskabet og det sociale i afdelingen.

“Fedt kreativt og afslappet miljø, hvor vi dyrker vores fælles passion for spil og spiludvikling.”

– Magnus Engell von Meyeren

“Vi har det rigtig godt sammen, med en fed energi blandt de frivillige. Vi er gode til at nørde sammen – fra stort til småt. Vi prøver i stort omfang at vidensdele, så vi alle kan hjælpe børnene bedst muligt.”

 

Alle de frivillige i afdelingen er med til at løfte i flok, Magnus er en af dem der gør et ekstra stort stykke arbejde, når der bla afholdes events som Coding Pirates Game Jams i Aarhus. 

“Magnus er en utrolig garvet pirat der har været med til at starte GameDev. Han har nørdet med alt grafisk der kunne passe på et Game Jam, alt fra laser cutting, til flyers, til 3D print til logorygge.”

– Mikey Bruun Andersen, Kaptajn i Coding Pirates GameDev

 

Pokalerne til Coding Pirates Game Jam 2021

(Foto credit: Kristoffer Rath Hansen)

 

Hvor videndeler i henne?

“Det er meget mund til mund. Et eksempel kunne være et barn spørger om hjælp. Det er ikke min spidskompetence, men jeg prøver at kigge på det sammen med kodepiraten. Hvis ikke jeg (eller Google) finder en god løsning, så kan vi spørge en anden frivillig, som ved lidt mere. Her kan jeg så godt finde på at hænge med over skulderen, for at finde ud af, hvordan han/hun løser problemet.”

De IT Kreatives Lab

Magnus er uddannet inden for Digital Design og har en cand.it. Den benytter han til stor glæde for GameDev afdelingen der ofte har Magnus til at designe projekter for afdelingen og til events. Her er lidt om Magnus’ spidskompetencer

“Designprocessen, udforskning og konkretisering af børnenes ideer. Nedbrydning af opgaver så de ikke går i stå i deres proces.”

– Magnus Engell von Meyeren

“Jeg har vist lavet alt design, når det kommer til lasercuttede Game Jam trofæer. Det kom meget naturligt, da jeg havde tilgang til en på mit studie. Det var en fed måde at kombinere CP og min egen interesse.”

Om Magnus

    • Uddannelse: Digital Design (cand.it)
    • Arbejde: User Experience Designer
    • Bor: Lading
    • Alder: 28
    • Frivillig i Coding Pirates Game Dev Aarhus
    • Interesser: Computerspil, historiske podcast, og ølentusiast

Her er lidt af Magnus’ designs der har været brugt i Coding Pirates Game Dev:

(foto credit: Magnus Engell von Meyeren)

 

“Jeg lavet en del af de mange Game Jam t-shirt designs. Mest til ryggen og logoerne, men også været med på sparring til fronten. Jeg lavede for nyligt flyers til Aarhus Maker Fair, hvor vi havde en stand.”

(foto credit: Magnus Engell von Meyeren)

Bor du i nærheden af Århus og tænker det er da lige dig at prøve at være frivillige her, kan du kontakte afdelingen [email protected] for mere information.