Tema, sprog eller teknologi

I mange lokalafdelinger har vi ofte taget udgangspunkt i et programmeringssprog eller en teknologi: Lær at programmere i XYZ, Robot holdet, Arcademaskine, grundlæggende Unity. Så kommer målet eller emnet først hen ad vejen, og vi frivillige håber på at piraterne selv har et godt projekt emne de vil i gang med.

Når de ikke har det, så prøver vi at hjælpe dem lidt på vej ved at spørge dem ud om interesser og slår ned på noget, hvor de kan komme fremad. Det har ført til mange html sider om Astralis eller kæledyr – jeg er sikker på I har lignende eksempler fra andre sprog og teknikker. Det er selvfølgelig fedt når der er Pirater som har en klar ide allerede og de sammen med de frivillige har gåpåmod og skills til at kunne lave det, men oftest er situationen, at når man kan lave ”lige hvad man har lyst til”, så mangler den inspirerede ide, som kan gøre at virkelig klør på.

En stor hjælp kan være det kreative benspænd, der ligger i at starte med et tema.

Dette indlæg er en del af #fortælle-fredag, hvor vi hver uge opfordrer en frivillig til at dele en historie, en tanke, en fed oplevelse – eller hvad, man har lyst til – med resten af Coding Pirates.  Læs indlægget og hop ind på Slack-kanalen #fortælle-fredag for at deltage i snakken om ugens emne!

Har du et emne, du gerne vil fortælle om? Så hop ind på slack i tråden #fortælle-fredag-plan og skriv dig på listen.

Med et tema får du nogle rammer forærende, og børn og voksnes kreativitet kan tage et fælles udgangspunkt. Efter en fælles aktivitet kan man så stikke af i forskellige retninger, hvor man prøver at bevare en kontakt til det oprindelige udgangspunkt.

Man kan oplagt vælge et tema, hvor en af de frivillige er på hjemmebane, og derfor kan være mere ekspertagtig – og hvor de andre frivillige er på ca. samme niveau som kodepiraterne. Man kan også tage et tema, hvor ingen er ekspert og ”belastet” af viden om hvad der er korrekt eller forkert.

Man bør bruge lidt tid på at introducere Temaet og hvorfor mindst én af de frivillige synes det er fedt og hvor lang tid vi kommer til at arbejde med det. Hvis man siger ”I hvert fald de 2 næste gange gør vi alle dette her, og så kan I fortsætte ud i lidt forskellige retninger”, så er det overskueligt også for dem der synes det lyder mindre sjovt.

I Silkeborg lokalafdeling har vi bl.a. en biolog, en australier og en tidl. astronom – med kodepirat-brillerne på er der flere gode temaer vi kan tage fat i med personlig vinkel.

Temaet Månen

Månen har været kedelig og uinteressant i mere end 40 år, men i 2019 og de kommende år bliver Månen hot.

I år er det 50 år siden amerikanerne landede på månen. Det er vildt på flere måder. Vildt at det kunne lykkes, vildt at de gentog det flere gange indtil interessen fes ud – og vildt at der ikke har været mennesker deroppe siden 1972, og at vi har mistet teknologien til at kunne gøre det. Men det VILDESTE er at vi nu seriøst er på vej tilbage til Månen!

Vores kodepirater vil i deres tidlige voksenår kunne være med til at opbygge Månebaser, udforske månen, og i det hele taget lære at bo og leve på andre himmellegemer. Det kan være vores kodepirater, der lægger sidste hånd på designet af den første Månebase, bygger robotten, der skal konstruere den, beslutter og konfigurerer infrastrukturen til kommunikation på og til Månen, udforsker lava tunneler på sikker afstand, optimerer fødevareproduktionen i store drivhuse og algetanke, udvikler metoder til at udtrække værdifulde ressourcer som ilt, vand fra døde klipper – eller opfinder den mest populære streamede sportsgren i det 21. århundrede: Månebold!

Der er endnu ikke ret mange folk, som det er gået op for, som der ved, at vi skal til Månen igen, at det denne gang bliver en kombination af et kæmpe internationalt projekt og flere små kapløb, og at vi har tænkt os at etablere en permanent tilstedeværelse denne gang. Der er heller ikke mange der forstår hvor svært det er og hvor meget samarbejde det kræver – mellem mennesker – og mellem mennesker, robotter og AI.

Alt er svært på Månen. Endnu sværere end på Nordpolen, i en ørken eller på bundet af havet, så det gælder om at være opfindsom, vel forberedt, arbejde sammen og arbejde klogt.

Ellers er det Game Over!

Den første sport, der blev spillet på månen, var golf. Skal vores kodepirater finde på den næste?

Alle børn, der beskæftiger sig med et tema, vil samle noget op – i tilfældet med Månen eller Månelanding vil de forstå lidt mere om noget grundlæggende fysik og vores plads i universet – det sætter gang i sindsygt gode tanker, at se et par skarpe korte videoer, der kort introducerer hvor anderledes det er på månen, og bagefter få stillet et par gode spørgsmål, som feks.: ”Hvad skal astronauterne lave af sjov på Månen når de holder fri og de har adgang til at bygge det med en 3D printer? Husk 1/6 tyngdekraft, lavatunneller, kratere og masser af plads.”

Klubaften aktiviteter med Månen som tema

Med Månen som tema for kodepirat aktiviteter er det oplagt med udforskning af ukendt terræn på flere niveauer og der er rig mulighed for at nogle kan være i kreativ mode med leg og fri fantasi i Maker/Tinker projekter, mens andre kan tage fat om virkelighedsnære udfordringer ofte mere programmering orienterede udfordringer. Kan det hele kobles sammen, så det føles som om man er en del af noget større, så er det ekstra fedt.

Planen for Silkeborgs klubaftener:

Starten – 3D design med TinkerCAD

Alle startede ud med at bygge Månebase (eller elementer til en månebase) i TinkerCAD efter en intro med både snak, youtube klip og nogle billeder fra dengang og nu.

Vi valgte at 3D printe og gå i gang med at opbygge en fysisk model på en træplatform, hvor vi også kan bygge tunneler. Det tager dog lang tid at printe, især da vi undervejs mistede adgang til 9 ud af 11 printere, og der er kø kultur på de sidste to. De modeller der er på billedet har vel taget 200 timer at printe.

Et hold af 4 kodepirater under 13 år deltog i konkurrencen ESAs Moon Camp Challenge, der havde deadline 18. marts (ESA kører konkurrencen igen fra næste efterår)

Efter de første uger har vi nu en række moduler som STL-filer, og både kodepirater og voksenpirater har gjort sig en hel del tanker om at være på Månen og hvor mange elementer der skal spille sammen.

 

Videre i alle retninger

Herfra er vi kørt ud i flere retninger:

Scratch Måne Lander spil – nogen har eksperimenteret med hvor svært det er at styre et rumskib der skal lande hvis man bruger rigtig fysik – og de har været i gang med at programmere deres eget lander spil, hvor de får grafikken foræret. Hvis de tænder og vil bygge videre på det kan de udvide med egne baner og egen sprite grafik

Månebaser ind i VR verden i Unity – de store er sammen med vore mest programmeringskyndige voksenpirat gået i gang med at genere 3D landskaber fra støj og rigtige 2D billeder af måneoverfladen. Heri skal vi have placeret vores månebaser. Det er nemmer at gå i gang når man ved man har modeller at sætte ind, så det hurtigt vil knune se godt ud. De store er vores ”trailblazers” som finder vejen igennem til en første succes med Unity senere på sæsonen for de der endnu har Unity til gode.

Galacticraft Minecraft – der er installeret Mods, som tilføjer raketteknologi og muligheden for at flyve til Månen og andre himmellegemer og bygge videre der. ”Steve” har fået astronaut kostume på og der bliver designet næsten umulige challenges mellem piraterne. Måne Parkour med 1/6 tyngdekraft og Månebold med command_blocks og stempler, der laver bevægelige forhindringer. Undervejs bliver der snakket filstruktur, fulgt tutorials og løst versionsproblemer. Nogen vil køre videre med server løsning og Java i Code Kingdoms.

Sprite grafik – i Piskel bliver der lavet sprites og små animationer til lander spil, rover spil, alien spil og også hygge ting, der intet har med temaet at gøre men som man pludselig bliver inspireret til. Eksempelvis var der pludselig animerede påske kyllinger

Robotter og elektronik – om et par gange vil vi koble små robotter på der skal køre missioner, og koble både styring og kommunikation med Micro-bit og Raspberry Pis ind over. Kan vi styre robotter gennem forhindringer, når der er forsinkelse på signalet? Det er en virkelig challenge som astronaut Andreas Mogensen gennemførte fra kredsløb da han var ombord på den Internationale Rumstation – sikker på kodepirater kan gøre hurtigere og sjovere.

Samarbejde – vi håber at andre vil besøge vores rumbase og at vi kan besøge andres rumbaser i VR. Derudover vil vi gerne prøve at styre robotter på afstand f.eks. hos en anden CP afdeling eller i Australien – hvor tidsforskellen gør det lidt ekstra besværligt, men også ekstra sjovt hvis det kan lade sig gøre.

Klubaftenforløb og Workshops

Vi lykkes med meget, men kommer med garanti ikke i mål med alle ideerne dette forår – der bliver flere og flere ideer og vi udveksler og genbruger ideer fra andre afdelinger. Men det er heller ikke et mål, at alle togter skal forløbe som planlagt. Der må godt være afstikkere og nogle togter, hvor kursen ændres undervejs, og man så muligvis finder tilbage på kursen igen senere.

Vi har dog lidt flere afstikkere end vi godt er. Det er en naturlig konsekvens af:

  • svingende bemanding – vi har ikke de samme kompetencer med ombord hver gang
  • skiftende fysiske rammer – vi sidder i et åbent Makerspace med adgang til meget udstyr som dog flyttes rundt, og også med mange forstyrrelser – fra både andre kodepiraters aktiviteter, men også brugere af Biblioteket, der er nysgerrige eller håber vi lige kan hjælpe dem med noget.

Løsningen til at få lidt mindre kaotiske klubaftner er dog også kendt – flere frivillige, bedre planlægning og bedre aftaler omkring rammerne – det er vejen frem.

Workshopforløb og inspiration skal helst lægges ind på Maskinrummet løbende – men det er lige så svært for mig som det er for andre – der er dog kommet noget ind

Kig gerne ind i kanalen #moon-base, hvor vi løbende udveksler nyt om workshops og ideer.

 

AWWWRRRR!

Bag om skribenten: Martin Robert Knudsen

“Pirate Lord” i Silkeborg lokalforening, Kaptajn på Campus afdelingen (Silkeborg Bibliotek). Også aktiv i Dansk Selskab for Rumfartsforskning.

Arbejder med investeringer i virksomheder, data analyse, strategi og udvikling og formidling af STEM projekter.
Tidl. IT supporter, astronom, rumfartskonsulent, ejendomsudvikler, har drevet restaurant og golfbane, været business angel og lavet andre ting der passer helt naturligt sammen….

Stolt af at have været med til at stifte CP i Silkeborg og løbe det igang til hvor vi er nu.