Søg
Close this search box.

projekt Rumrejsen

Under projekt RUMREJSEN udvikler Coding Pirates workshops, kurser og aktiviteter, der kan anvendes af kodepirater over hele landet, i forbindelse med astronaut Andreas Mogensens 6 måneders mission til den Internationale Rumstation i kredsløb om Jorden.

Projekt rumrejsen kort fortalt

Coding Pirates Danmark var med da vores danske astronaut Andreas Mogensen blev sendt i kredsløb om Jorden i august 2023. Da han var afsted i 2015 var det kun i 10 dage. Denne gang var han afsted i 6 måneder, så der var rig lejlighed til at gå på opdagelse i rum-temaet og dykke ned i alt det spændende astronauter udsættes for og alt det spændende forskning og udvikling de laver ombord på Den Internationale Rumstation ISS.

Rumrejsen er en unik anledning for at arbejde med STEAM, teknologiforståelse og digital kreativitet, og med Andreas Mogensens missioner er det vedkommende og nærværende for danske børn og unge.

Nu hvor han er kommet ned på Jorden igen kan vi fortsætte med at dele ideer til forløb og materiale til at lege med eller gå på opdagelse i. Det vi har udviklet og det vi deler fremover udgives under Creative Commons så alle kan bruge det frit uanset formål.

Piratskibet.dk –  Wiki.codingpirates.dk

Har du lyst at bidrage eller lege med, så kontakt projektleder Martin Robert Knudsen eller giv dit besyv med i Coding Pirates slack kanalen #rumrejsen

Overordnede målsætninger for projekt Rumrejsen

  • Udvikle workshopmateriale med relation til Rumrejsen, der kan bruges til events og klubaftner
  • Afvikle kurser for frivillige
  • Udbrede erfaringer med at arbejde med et tema – der rummer så mange STEAM elementer
  • Events under missionen

Kontakt

Martin Robert Knudsen
Projektleder
Email: [email protected]

Telefon: 3024 6444

Find artikler, rapporter og andet materiale fra projekt rumrejsen eller samme tema
Fasebeskrivelser
Opstart - April/Maj/Juni

Projekt scope

  • Udvikle workshopmateriale med relation til Rumrejsen, der kan bruges til events og klubaftner
  • Afvikle kurser for frivillige
  • Udbrede erfaringer med at arbejde med et tema – der rummer så mange STEAM elementer
  • Events under missionen

Events

BørneIT konfererencen 24. marts 2023 i Aarhus DOKK1

Kick-off på RUMREJSEN 22. maj 2023 i København ved DI

Folkemødet 14. – 18. juni 2023 i Allinge

SommerCamp (dag 4) 6. juni 2023 Thorsgaard Efterskole Hobro 

LAUNCH events

Launch events afholdes i forbindelse med opsendelsen hos flere projektpartnere.
Vi deltog bl.a. ved Steno Museets launch event i Aarhus 25. august 2023

 

Frivilligmøder og kurser

Online Frivilligaften med intro til Rumrejse forløb

13. september  (Flere datoer er undervejs)

Frivilligdag
30. september (Flere datoer er undervejs)

 

For lærere, lærerstuderende og pædagoger

6. september UCN Aalborg

11. september UCN Jelling

(12. september Kursusdag SFOer Ballerup)

 

Piratskibet.dk –  se https://piratskibet.dk/pages/rumrejsen 

Vi udvikler løbende et område med Rumrejsen, som overordnet tema for projekterne.

Der vil blive introduktion til forskellige projekter børn selv kan lave – i stil med og som supplement til “Dyk ned i kodehavet”. Dertil kommer beskrivelser og vejledninger til voksne som gerne vil køre forløb med børn.


Klubaftner

Over hele landet starter efterårssæsonen op i august og september måned.
Nogle afdelinger havde RUMREJSE tema for hele sæsonen, andre udbød enkelte workshops med RUMREJSE indhold: spil, grafik, historiefortælling, elektronik, lyde, raketworkshop
Det er aldrig for sent at blive frivillig i en lokalafdeling – jo flere voksne vi er, jo flere børn kan blive kodepirater og lege med digital kreativitet.

Game JAM og andre Events

I uge 40 2023 var der Science Days på Naturvidenskabernes Hus

I Efterårsferien var der gang i den på Steno Museeet ved Science Museerne i Aarhus

Der blev afholdt GAME Jam 11.-12. november i Aarhus og i København – Tema blev “Kædereaktion” – et tema der kunne bruges i spil med eller uden relation til rumrejsen https://codingpirates.dk/game-jam-2023/

 

Frivilligmøder og kurser

Der er afholdt online kurser og fysiske kurser bl.a.:

06.09.2023 UCN Aalborg
06.09.2023 UCL Jelling
04.11.2023 Frivilligdag på DOKK1

Klubaftner
Opstart i februar og marts

Frivilligmøder, kurser og andre events
13.02.2024 RUM GAME Jam på VID Gymnasier i Grenå sammen med Coding Pirates Grenå

06.02.2024 Silkeborg intro

02.03.2024 Landsmøde – workshop med introduktion til de forskellige forløb og ideer

09.03.2024 “Ud i rummet” med FDF på Sletten Skanderborg

12.03.2024 Landing – vi fulgte med via internet

13.04.2024 Børne IT Konferencen

29.04.2024 Hjemkomst fejring i Experimentarium

02.05.2024 Fejring med Rådhuspandekager i København sammen med Andreas Mogensen og alle formidlingsprojektets deltagere

13.06.2024 Mød os på Folkemødet

Postflight tour

Andreas Mogensen er nu på “Postflight tour” rundt omkring i kongeriget. 
Se ESAs side om det her

Workshops og Inspiration
De forskellige tilgængelige forløb bliver i løbet af 2024 gjort tilgængelige på Coding Pirates sider, Piratskibet www.piratskibet.dk og det nye Wiki.codingpirates.dk
Nye forløb og videreudvikling på baggrund af de eksisterende 

Slutevaluering

For at runde projektet af laves der en slutevaluering til brug for afrapportering og til afrunding af projektet internt i Coding Pirates. På den baggrund kan der opstartes andre projekter omkring temaer med stort STEAM potentiale eller andet relevant. 

Uddybende om projekt rumrejsen
  • Formidlingsprojektet  om Rumrejsen er inddelt i 4 signaturprojekter

    Coding Pirates er projektpartner på Rummission LIVE – Signaturprojekt 1.

    Rummission LIVE skal skabe opmærksomhed, viden og dialog om rumrejsen via events på en række science centre, museer og lign. institutioner over hele landet. Rummission LIVE har fokus på Andreas Mogensens rummission og hans aktiviteter på ISS, på motivet for at rejse ud i rummet samt på diversiteten i STEM-fag og -professioner og peger direkte ind i oplevelser med naturvidenskab og teknologi i fritiden. Målgruppen er både den generelle offentlighed men i særdeleshed skolebørn og derfor peger projektet også ind i STEM-undervisning.

    Aktørerne i Rummission Live er uformelle læringsinstitutioner, science centre og -museer, der leverer professionel formidling til skoler og familier– børn, unge og voksne. Fordelene ved at være mange om opgaven er indlysende. Via et fælles projekt opnår vi fælles branding, større synlighed, udbredelse og gennemslagskraft samt mulighed for at udvikle aktiviteter sammen og dele viden og erfaring.

LIVE EVENTS
  • Et stort hoved-event var ESERO In Flight Call med Andreas Mogensen, som blev afholdt på Experimentarium og transmitteret live til alle partnere. Der blev udviklet 3 basis-events, som kan benyttes af alle partnere. Disse events inkluderer:

    •  Et launch-event, hvor skoler og den brede offentlighed var inviteret til at overvære en videotransmission af opsendelsen
    • Dansk Selskab for Rumfartsforskning har udgivet en samling artikler, der beskriver de forsøg, Andreas Mogensen skal lave i rummet, til brug i forbindelse med aktiviteter med og undervisning af skoleelever. Derudover kan de kobles sammen med ’Book en ekspert’, som Naturvidenskabernes Hus står for.
    • Programmeringsaktiviteter og andre kreative forløb og kurser udviklet af Coding Pirates. Aktiviteter som fx ’Kod et raketspil med Andreas Mogensen’ i Scratch; Test astronauternes hjerterytme og temperatur med Micro:bit m.m. Derudover tilbyder Coding Pirates, at medarbejdere på partner institutioner har kunnet deltage i udbudte inspirationskurser hos Coding Pirates.
    • Experimentarium har udviklet og administrerer ”Book en rumforsker”.
Hvordan er projekt rumrejsen finansieret?
  • En række fonde har bidraget til at projektpartnerne kan forløse STEAM potentialet i at Andreas Mogensen skal på mission i rummet igen.
    Aktiviteterne under signaturprojekt 1 realiseres med støtte fra  Otto Mønsteds Fond (1.000.000 kr.) og Novo Nordisk Fonden (1.770.300 kr.).
    Coding Pirates modtager 250.000 i støtte til at udvikle workshops og formidlingsmateriale, samt afholde kurser, events og formidling via www.piratskibet.dk

Projektpartnere i projekt rumrejsen

Dansk Selskab for Rumfartsforskning
Non-profit organisation som arrangerer foredrag, events og workshops, formidler rumfart og rummet til den brede befolkning og udgiver magasinet Dansk Rumfart 
www.rumfart.dk

Science Museerne

Science Museerne er en del  af Aarhus Universitet og omfatter Steno Museet og Herbariet i Universitetsparken, Væksthusene i Botanisk Have samt Ole Rømer-Observatoriet i Højbjerg.
www.sciencemuseerne.dk 

 

Experimentarium

Science center hvor millioner af nysgerrige børn og voksne siden 1991 har udforsket verden gennem naturvidenskab og teknologi.
www.experimentarium.dk

Naturvidenskabernes Hus

Nonprofitorganisation som arbejder for at inspirere børn og unge til en fremtid med naturvidenskab og teknologi. Partner på Science Days.

www.nvhus.dk

 

Andre projekt partnere som vi kan lave events og aktiviter med:

• DR Lær
• Astra
• Brorfelde Observatorium
• Planetarium
• Naturama
• Danmarks Tekniske Museum
• DTU Space
• Dansk Industri