Vinderne af Kiloo-prisen for bedste helhedsoplevelse til Game Jam 2015 i Grenå har, som en del af deres præmie, været på et spændende besøg hos Google. Gruppen, “Lemon Studios”, høstede stor ros og anerkendelse for deres spil ”Swift Fall”, og fik svar på en masse spørgsmål fra deres drømmearbejdsplads

2015-10-22 17.13.16

Det er nu godt en måned siden Coding Pirates for første gang nogensinde og med stor succes afholdte Game Jam i Jylland. Af alle de super seje spil, der kom ud af det, blev “Swift Fall” kåret som det bedste.

Bag spillet, står gruppen “Lemon Studios”. Teamets medlemmer Frederik, Carl Emil, Jacob, Anders og Leonard blev dermed også de heldige vindere af en rundvisning på Googles kontor i Aarhus.  

Da vi ankom torsdag eftermiddag, var der ingen tvivl om, at drengene havde glædet sig. Det stod også klart, at det er nogle seriøse drenge, der er stolte af deres spil. For udover at have stablet en hjemmeside på benene siden jammet, dukkede Leonard op i teamets helt egen t-shirt med logoprint.

Besøget startede med en rundvisning i Aarhus-afdelingens beskedne kontorarealer. Afdelingen har ikke rutsjebaner eller andet gejl, som nogle af de andre store kontorer, til gengæld kan Aarhus med sine ca. 30 ansatte prale af at være det mindste Google-kontor i verden.

Drengene blev dog lidt imponerede over de springvands-agtige vægge, som skal sikre et bedre indeklima. Men det var de store computerskærme, der imponerede allermest.

“Er det en skærm ansatte bare får eller skal de have deres egne computere med på arbejde?,” ville Leonard gerne vide. Linda Rasmussen, som viste os rundt, kunne glæde ham med, at man som ansat får en computer “gratis”.

Om det var udsigten til en stor computerskærm eller noget andet, så virkede drengene meget interesseret i Google, som en kommende arbejdsplads. Derfor ville de gerne vide, om de var bedre stillet i forhold til at få et job hos Google, når nu de havde været på besøg og fået demonstreret deres spiludvikler-egenskaber.

Efter rundvisningen blev der serveret kage og sodavand og drengene fik lov at vise deres spil frem på storskærm til Googles programmører; Søren Gjesse, Rico Wind, Peter Ahe og Anders Johnsen. Da alle funktioner, inklusiv snydekoder, var blevet demonstreret fik drengene ros og programmørerne virkede lige så imponeret, som det dommerteam der kårede spillet i sin tid.

Bagefter fortalte Rico Wind lidt om, hvad de laver på Aarhus-kontoret, og kollegerne svarede supplerende på alle de mange spørgsmål, der kom fra drengene og deres fædre.

Der blev bl.a  spurgt ind til det nye programmeringssprog “Dart”, som de udvikler i Aarhus. Carl Emil undrede sig over, hvorfor Google bruger ressourcer på at udvikle et nyt programmeringssprog, og hvad de får ud af det. Det synes programmørerne var et godt spørgsmål, fordi det kan være svært at se idéen i noget, der ikke giver direkte penge i kassen. Men dertil forklarede de, at Google gerne vil være med forrest i udviklingen, for som de siger, “hvis vi kan få applikationer til at køre hurtigere på internettet betyder det, at folk bruger internettet mere, som i sidste ende gavner os, Google.”

Drengene spurgte også til, hvordan de kan tjene penge på deres spil på Play Store eller lave penge på Google ads. “Der skal I nok besøge en af vores andre afdelinger for at få svar”, mente programmørerne. Drengene var da hurtige til at spørge, om de så måtte besøge kontorerne i København næste gang.

Som en ekstra lille bonus fik drengene hver en Chrome computertaske fyldt med skriveredskaber og lignende – en gave der faldt i god jord hos de Google-glade drenge fra “Lemon Studios”.

Tak til Google for et godt og lærerigt besøg.

Spillet “Swiftfall” kan prøves her.

Se flere billeder fra besøget herunder.