To unge kodepirater fra GameDev i Århus har udviklet et spil, der er blevet godkendt og kan købes på spiltjenesten STEAM. “Det var sjovt at finde på de forskellige ting undervejs, og de forskellige baner, men også at blive helt færdige!” Udtaler udviklerne Peter og Thomas.


Det er ikke lige sådan at få et spil på STEAM. Nogle gange er det nærmest det sværeste ved at lave et spil, siger Peter og Thomas: “
Det sværeste var at få det på STEAM, da det hele er meget spaghetti-kode. Så det var svært at holde det rent og readable (organiseret).” forklarer Peter og Thomas fortsætter: “Feks har vi to objekter til samme ting og det burde vi ikke have, men det gjorde vi for at komme lidt hurtigere hen til en funktionel løsning.”

 14 årige Peter Kragh og Thomas Lauridsen fra GameDev i Århus.

Det er nogle af den slags ting man lærer, når man koder spil hos GameDev i Århus. Afdelingskaptajnerne Mikey Bruun Andersen og Emil Løvø Thomsen underviser, sammen med de andre frivllige, hver onsdag en række unger i, hvordan man bedst koder og laver spil. Og humøret er højt: “Mikey drillede os (for sjov) og sagde det var noget hø. Så vi blev stædige og vedholdende”. Og den stædighed betaler sig.

Når man arbejder med spil er der mange ting man skal tage højde for: “Først og fremmest [skal man have] en god idé, og så kan man finde rigtig meget på nettet, særligt Youtube og Google, som kan hjælpe og inspirere videre.” siger Thomas, og Peter forsætter: “Og så må man ikke give op når det bliver kedeligt undervejs, men holde fast i at gennemføre udviklingen.”

Frogiee er et præcisions-baseret platforms spil, hvor man skal gennemføre baner og udradere fjender. Det er lavet af Peter Kragh og Thomas Lauridsen fra GameDev i Århus.

Og det med at holde gejsten oppe, er noget drengene kender til: “Vi lavede meget af spillet til GameDev, men også efter sæsonen”. Det tager nemlig tid  og drengene arbejdede videre under Corona-nedlukningen; og fortæller at de snakkede sammen over Discord, for at få det færdigt. “Vi skulle selvfølgelig hele tiden være klar på, hvem der lavede hvad, og viste hele tiden hinanden hvad vi havde lavet, så vi kunne hjælpe og godkende, og få styr på hvad der manglede.”

Se traileren for spillet

Da de bliver spurgt, hvad den største udfordring i at lave spillet, svarer drengene: “Det var sværest at lave smittesystemet i Frogee, som styrer hvordan man bliver smittet og hvor hurtigt det går.” – det er nemlig her, at man skal bruge sin kreativitet til at udvikle spillet. Men de skills de får ved at lave spil kan de også bruge andre steder.

Det at kode, er nemlig ikke kun en fed hobby, men også noget de kan bruge i skolen. “Man [kan] bruge det til rigtig meget andet end spil! For eksempel løse vilde regnestykker, lave grafer, programmere julelys og alt muligt andet.” Siger Thomas og Peter forstætter: “Nogle gange bruger vi også programmeringsøvelser til at løse matematikopgaver; f.eks. programmet Python.”

Drengene fortæller også at de har lært meget af at tage med til GameJam i Århus, hvor de skulle stille sig frem og præsentere deres spil foran en hel masse mennesker. “Vi lærte at lave musik til spillet, – det er første gang vi synes vi er lykkedes med det. Og hvor meget man kunne udvikle sine ideer, for at det blev rigtig fedt.”
Men det er ikke den eneste grund til, at de går til spiludvikling hos Coding Pirates.
“Vi går der allermest fordi det er helt vildt sjovt, og fordi det er fedt at få nogle udfordringer og give os selv nogle udfordringer som vi skal løse i fællesskab. Nu har vi gået til programmering/CP i ca 7 år, og på et tidspunkt kunne vi godt tænke os at blive frivillige og hjælpe andre.”

Du kan se spillet på STEAM her: https://store.steampowered.com/app/1589450/Frogiee/

Du kan spille forskellige i forskellige sværhedsgrader

Der er flere forskellige baner

Man skal undgå de inficerede frøer

INFOBLAD:

NAVN: Frogiee

GENRE: Action, Casual, Indie

UDVIKLERE: Peter Kragh, Thomas Lauridsen

UDGIVER: Greasy Elephant

PRIS: 3,29€ (Ca. 25 kr)

SYSTEMKRAV:

OS: Windows 7, 8 or 10

PROCESSOR: Intel Core i3 2.00 GHz or AMD equivalent

MEMORY: 2 GB RAM

GRAFIK KRAV: Nvidia GeForce GTX550 or higher

LAGERPLADS: 1 MB available space