Jeg er i gang med min fjerde sæson som frivillig i Coding Pirates. Vi startede afdelingen i Gladsaxe i efteråret 2017 med en flok frivillige, der ikke havde nogen erfaring fra andre afdelinger. Vi var alle på bar bund i forhold til at afvikle en klubaften. Jeg selv startede ud som frivillig på vores Scratch-spor.

Jeg havde ikke erfaring med undervisning af børn, og jeg havde aldrig arbejdet med Scratch før. Til gengæld havde jeg erfaring med at være far til tre børn og jeg havde en mental fordel fra konsulentverdenen, hvor det ikke er unormalt at lade som om man er verdensmester selv om man knap nok har prøvet den pågældende teknologi.

Nu knap to år senere er jeg en hel del erfaringer rigere, men jeg vil på ingen måde påstå, at jeg har fundet den helt rigtige løsning. Vi har eksperimenteret meget, men jeg vil her undlade alle mellemregninger, og i stedet prøve at berette hvad der virker godt for mig som kaptajn og frivillig på et spor til en klubaften.

Offline-aktiviteter

Vi prøver i afdelingen at bruge de første 15-20 minutter på en offline-aktivitet. Det er ikke hver klubaften, vi når at få gjort noget klart, men de aftener, hvor en eller to frivillige har forberedt noget, virker det helt fantastisk. Vi har primært hentet inspiration fra csunplugged.org, hvor der er en masse forskellige øvelser, man kan hente inspiration fra.

Dette indlæg er en del af #fortælle-fredag, hvor vi hver uge opfordrer en frivillig til at dele en historie, en tanke, en fed oplevelse – eller hvad, man har lyst til – med resten af Coding Pirates.  Læs indlægget og hop ind på Slack-kanalen #fortælle-fredag for at deltage i snakken om ugens emne!

Har du et emne, du gerne vil fortælle om? Så hop ind på slack i tråden #fortælle-fredag-plan og skriv dig på listen.

Mine personlige favoritter er Sorterings-netværk, Quick Card Flip Magic og Pixel Painter. Alle foregår uden nogle elektroniske hjælpemidler, og der er mange flere at tage af. Det kræver noget forberedelse, men når det fungerer, så er det ganske underholdende for både børn og frivillige. Øvelserne afsluttes typisk med en perspektivering til hvordan en sådan leg hænger sammen med noget, der foregår inde i en computer eller i et netværk. Bagefter sender vi børnene ud på de enkelte spor.

Undervisning eller fri leg?

For tiden lader vi børnene selv vælge hvilket spor de vil følge. Vi har ikke noget forløb planlagt, og de kan skifte spor fra gang til gang. Det giver frihed for både pirater og frivillige, og vi kan helt aflyse et spor til en klubaften, hvis en frivillig er forhindret i at møde op.

Jeg hælder til en kombination af undervisning og fri leg. Typisk vil jeg bruge 20 minutter på at introducere eller genopfriske et koncept. I Scratch kan det være styring af sprites, variabler, funktioner, tyngdekraft eller kloner. I micro:bit kan det være tilsvarende grundlæggende programmeringskoncepter, og så lave dem lidt mere avancerede. Vi prøver så skridt for skridt at tale igennem og demonstrere hvordan man bygger noget brugbart op. Nogle gange en demonstration på fælles skærm, hvor vi beder børnene om at lukke deres egne computere ned imens vi viser det frem. Det fungerer bedst, hvis de slet ikke er i nærheden af en computer, mens vi viser noget frem, men det kræver så også at man er ret engageret i at formidle til børnene.

Bag om skribenten: Jakob Libak

Medstifter af Coding Pirates Gladsaxe i 2017 og kaptajn for Gladsaxes afdeling nummer to i Mørkhøj. Aktiv som arrangør eller medarrangør af større og mindre arrangementer og på landsplan som fødselshjælper til Maskinrummet. Arbejder til daglig med business intelligence (tal og rapportering) i en global dansk virksomhed.

Introduktion til nye koncepter kan afsluttes med at de får et informationsark til hvordan de selv kan lave det, eller at vi bare siger tak for nu, og fortæller at dem som har lyst til at bruge det i sit eget spil/program/projekt kan gøre det, og vi hjælper gerne med at de får det lavet.

Herefter er klubaftenen givet fri fra min side. Rammerne er at de ikke må spille spil eller se video, og de må ikke forstyrre de andre børn. Men derudover må de gerne sidde og snakke og hygge om noget helt andet end en computer. Vi serverer frugt efter en times tid, og det er for mig en lige så stor succes hvis to børn, som ikke kender hinanden i forvejen, bliver hængende og snakker om løst og fast.

Vi bruger for tiden ikke kræfter på at samle flokken inden vi afslutter. Børnene befinder sig både fysisk og mentalt forskellige steder den sidste halvdel af aftenen, og jeg synes det er svært at motivere nogen til at fortælle om hvad de har lavet i dag. 

Ofte er der heller ikke nødvendigvis sket de store fremskridt som kan vises frem, selv om man måske har lært en del eller fået en masse inspiration til hvordan man kan arbejde videre på egen hånd. Og de to timer går nogle gange også så hurtigt at det er ærgerligt at afbryde det hele 10 minutter tidligere.

Hvad gør I andre?

Jeg har efterhånden erfaret at der stort set er lige så mange måder at afvikle en klubaften på som der er Coding Pirates-afdelinger. Ovenstående virker godt hos os for tiden, men det kan være at vi griber det helt anderledes an om et års tid. Hvad virker for jer andre derude, og hvordan har I valgt at gå til opgaven? Skriv gerne reaktioner på Slack i #piratchat-kanalen eller på facebook i Coding Pirates Community.