I sidste uge indtog Coding Pirates sammen med Center for Digital Pædagogik Internet Week Denmark. I løbet af  vores fem arrangementer deltog 40 skoleklasser fra hele  landet i Coding Pirates’ workshops, teenagere og voksne hackede for vildt og fagfolk fik et solidt indblik i, hvordan man kan undervise i teknologiforståelse.

Kodning og Piratskibet
“Det er en fantastisk fornemmelse at kunne præsentere noget så fedt som Piratskibet for kollegaer over hele landet”

Udbrød Lis Zacho (CP Frederiksberg og hovedbestyrelsesmedlem) efter at have givet en introduktion af Piratskibet til lærere. Hun fortalte om, hvilke værdier og tanker der ligger bag designet af Piratskibet. Men hun kom også ind på undervisning i Teknologiforståelse generelt og viste, hvordan man helt konkret kan anvende Piratskibet i undervisningen.

“Struer er klar – det er Struer, der dur”
Længe havde det ellers været Slagelse, der havde førerpositionen i at få lavet profiler på Piratskibet og i Scratch. Med færdige profiler kunne klasserne, som sad spredt i hele landet, få en introduktion af Lis i brugen af Piratskibet og Scratch og så kunne de ellers komme i gang med at kode på baggrund af de Scratch intro-forløb, som vores frivillige Louise Valentin har lavet.

Mens eleverne havde fingrene i tastaturet og i koden, tog Lis Zacho og Louise Overgaard en snak om teknologiforståelse, it-kreativitet og hvorfor det er så vigtigt, at børn kender til kodning.  

Der var en meget livlig debat og alle havde en virkelig god oplevelse. Håbet er, at mange af børnene vil vende tilbage til Piratskibet, som er et fuldstændigt gratis IT-kreativt tilbud til børn. 

Den Teknologiske By og Digitale Dilemmaer

Selvrensende toiletter og robotter til at lave god kantinemad
var de absolutte favoritter blandt de skoleklasser, der skulle ideudvikle på, hvilke teknologier der kunne skabe en bedre hverdag på deres skoler. 

 

Efter at Louise Overgaard (CP Aarhus og formand for Coding Pirates) havde holdt et oplæg om, hvordan Aarhus Kommune arbejder med teknologisk byudvikling fx udendørs mobile robotter, droner, VR, narrow band network og IoT, var det nemlig elevernes tur til at være teknologiske udviklere på deres skoler og i deres lokalområder, og opfindsomheden var stor: “Elektronisk timer, som starter ved brug, ved gynger og trampoliner, så man ikke kommer i konflikt omkring ventetid i de mindre klasser”

 “En platform hvor duer og måger kunne holde til så de ikke stjæler vores fritter og ikke bygger reder på vores altaner.”

Med indførelsen af mere teknologi opstår også en række digitale dilemmaer, og nogle af dem blev også vendt på workshoppen. Vi drøftede kameraer, ansigtsgenkendelse og overvågning. Vi talte om mulige udfordringer ved udendørs mobile robotter og dataindsamling. Vi fik diskuteret fordele og ulemper ved at anvende teknologierne i byerne.

Med den kreativitet, åbenhjertighed, nysgerrighed og refleksion er vi sikre på, at vi kan få nogle rigtig stærke nye teknologiske byudviklere om nogle år. 

Cybersikkerhed

Nu bliver jeg helt bange for at være på internettet”
Skrev en af eleverne i chatten under projektleder fra Coding Pirates Morten Pedersen og Louise Overgaards workshop om at blive mere cybersikker via platformen “erducybersikker.dk”.

Workshoppen blev indledt med et oplæg fra professor Jens Myrup Pedersen, og så satte Morten klasserne igang med at spille cybersikkerhedsspillet og lære alt om phisingmails, skabelse af gode passwords, deling af billeder og det at man ikke altid kan stole på fremmede på nettet.

Chatten kørte ivrigt og vi fik talt med eleverne om alt fra deling af billeder, konkrete ubehagelige oplevelser, hvordan man kan snakke mere med sine forældre om sit online liv og altså også om, at man ikke skal være bange for at være på nettet, men at man skal tænke sig godt om.

Eleverne fik gennemført Coding Pirates spillet, og feedbacken var virkelig god. Vi håber, at mange flere børn og unge vil bruge spillet, som Coding Pirates har udviklet sammen med Center for Cybersikkerhed

Det er bare for fedt det her” udbrød Ella i chatten
Omkring 70 teenagere og voksne var klar på at være hackere for en aften sammen med Jens Myrup Pedersen (professor i cybersikkerhed) og hans studentermedhjælpere. Deltagerne fik en hurtig intro til Linux, så hvor hurtigt det går, når der skal knækkes kodeord, og blev introduceret til begreber som “capture the flag” og andre fagudtryk inden for hackerverdenen. 

 

Alt i alt var hele oplevelsen med deltagelsen i IWDK fuldstændig fantastisk og feedbacken var utrolig god fra deltagerne. Så tak til IWDK og Center for Digital Pædagogik for at invitere os med og lade os få lov at folde os ud.