Søg
Close this search box.

Coding Pirates medlemssystemudvikling

Af Kenn Lund Nielsen︱ 10/03-2023

Artikel skrevet af: Maria Scheel-Lonsdale

Grundlæggende

Coding Pirates’ medlemssystem er bygget af frivillige fra bunden og udvikles løbende. Hvis du vil læse mere om hvordan systemet rent historisk er bygget op og hvem der er udviklerne bag, kan du læse artiklen Coding Pirates Medlemssystem – Udvikling

Medlemssystemet – oversigt

Brugerne af systemet

Medlemssystemet er udviklet til at matche foreningernes behov for at administrere ventelister, oprette aktiviteter/arrangementer/sæsoner, invitere fra ventelisterne og til at vise status på afdelingen på siden Afdelinger, hvilket typisk gøres af lokalafdelingens kaptajn. Derfor har det været vigtigt at der kigges på brugervenligheden og synligheden for rollerne inde i medlemssystemets administrationsmodul. 

  • Sorterings filtre i admin modulerne
  • Overblik for aktivitets tilmeldinger
  • Mobil brugervenlighed

Men der er også alle vores medlemmer (inkl. forældre), sponsorer mv der benytter systemet frontend og de skulle gerne vejledes og navigere på bedst mulig vis inde i systemet. Derfor er der også meget fokus på at arbejde med brugervenligheden for netop disse brugere.

  • Understøttende tekster på alle sider, der forklarer processerne
  • Overblik og opdeling af alle lister
  • Søgefunktioner
  • Mobil brugervenlighed

Fremdrift

Der har i 2022 været god fremdrift på medlemssystemet. Der har været en udskiftning af udviklere og projektkoordinator, men dynamikken fungerer stadig rigtig godt. Det er frivillige der udvikler på systemet i deres fritid, det har dog ikke hindret en større fremdrift i 2022.

Der har været afholdt og afholdes stadig faste månedlige møder online i udvikler gruppen i kanalen #medlemssystem_dev på vores fælles Coding Pirates Slack, hele året og flere fysiske udvikler dage inde hos Unity. På online møderne aftales der bl.a. fokusområder, hvilke issues og features man godt kunne tænke sig at tage fat på indtil næste gang. På de fysiske møder arbejdes der på at teste, implementere og få sendt ændringer i produktion.

De fysiske møder/udvikler dage har været afholdt på Unity kontoret i indre København, der har været så venlige at lægge lokaler til. Udvikler dagene har været omkring 6-8 timer en gang om måneden. Hvor der er blevet arbejdet ihærdigt på at implementere rettelser og tilføjelser til systemet. Der har været mange ændringer til systemet det sidste år, virkelig mange små justeringer som også har taget tid og nogle få større ændringer af frontend delen.

Det der bl.a. har været arbejdet på siden sommer 2022 er:

  • Gøre det nemmere for flere at udvikle på medlemssystemet
  • Tilføjet en del filtre i admin modulerne, for søgning og sortering
  • Større overblik i admin over tilmeldinger til aktiviteterne
  • Zoom ind på den enkelte afdeling på afdelings siden 
  • Synlighed over afdelinger, ventelister og arrangementer uden at være logget ind
  • Opdeling af sidernes lister for bedre overblik i frontend
  • Søgefunktion i frontend
  • Synliggøre udviklingen på medlemssystemet

Kommunikation

For at kunne tilpasse systemet, så kræver det at der er indsigt hos afdelingerne. Det betyder derfor også meget at dem der udvikler på systemet, både er lydhøre for inputs og efterspørgsler, men også selv benytter systemet til deres afdeling, så de har en god føling på, hvad der er behov for.

Derfor afholdes de månedlige møder også åbent i vores kanal på slack #medlemssystem_dev så alle kan deltage. Dertil har der været afholdt et møde for kaptajner og administratorer i januar, hvor udviklergruppen har kunne tage en dialog med alle interesserede omkring inputs til fremadrettet fokus på medlemssystemet. 

Det er også vigtigt at kunne kommunikere ud med information om ændringer der påvirker brugerne. Der vil derfor være mere fokus på at sende opdateringer ud i vores frivillige netværk. Her kan man altid stille spørgsmål i trådene til opslagene også.

Nye Brugervejledninger/guides

Derfor vil der også være guides og vejledninger til brugerne af systemet , hvor man kan holde sig opdateret omkring systemet. Siden hedder MEDLEMSSYSTEMET og herinde vil man bl.a. kunne finde:

FORSIDEN

  • Link til GUIDES for Kaptajner og Sekretariatet
  • Link til FAQ vedrørende medlemssystemet for Admins
  • Link til NYHEDER – Fremdrift og udvikling vedrørende medlemssystemet
  • Link til OM siden, som er grundlæggende information omkring Medlemssystemet
    • Mulighed for kontakt, hvis man vil bidrage til udviklingen af systemet
    • Mulige Sponsorer nævnes
    • Artikler omkring medlemssystemet
  • ORDBOG over termer brugt i Coding Pirates og i medlemssystemet

Siderne på websitet gik live den 1. marts 2023. De administreres og vedligeholdes af Projektkoordinatoren.

Forsiden af Medlemssystem guides

Fremadrettet fokus i udviklergruppen

Der er nået utroligt langt på medlemssystemet i 2022, men vi er slet ikke færdige endnu. Der er stadig mange steder der er behov for rettelser og tilføjelser, for at holde systemet vedlige og følge Coding Pirates, vores lokalforeningers og for de almene brugers behov.

I starten af 2023 gik medlemssystem gruppen bl.a. i gang med at have fokus på: 

  • Struktur og workflow
  • Brugervenligheden for forældrene
    • Søgefunktion på siderne med lister
    • Opdeling af sider med lister
  • Frivillige i medlemssystemet
    • Se på mulighederne for tilføjelse af frivillige til afdelingerne
    • Se på muligheden for at tildele roller til frivillige tilknyttet afdelingen
  • Oprydning i medlemssystemet over lukkede afdelinger
    • Mulighed for oprydning af inaktive og aktive ventelister
      • For specifikke roller i systemet
  • Sider omkring Medlemssystemet
  • Bedre understøttelse af medlemskaber

Arbejdet fortsætter med god energi og engagement. Udviklingen på vores medlemssystem har for alvor taget fart.

Medlemssystem gruppen (frivillige) anno 2023

Siden 2014 har der været frivillige, der har arbejdet på at udvikle på medlemssystemet. Det er frivillige fra forskellige afdelinger beliggende på Sjælland, der arbejder på det i deres fritid. Det betyder utroligt meget, at der er god dynamik og snak i gruppen omkring udviklingen. Møder der afholdes fast og fysiske udvikler dage, er med til at holde udviklingen i gang. 

Rasmus
Programmering
Kaptajn i Hedehusene

Kristoffer
Programmering
Cloud server-vedligehold osv.
Kaptajn på ITU

Mikael
Programmering og data, primært admin delen
Kaptajn i Vanløse

Søren
Programmering
Frivillig i Vanløse

Jonathan
Programmering
Frivillig/pirat i Hedehusene

Maria
Projektkoordinator
Frivillig i Lyngby

Også tak til:
Jakob
Jarl
Benjamin

Vil du også være med til at udvikle på medlemssystemet?

Vil du også bidrage til udviklingen af medlemssystemet, så hop endelig ind i kanalen på slack i  #medlemssystem_dev og skriv en kommentar herom. Er du som frivillig ikke på Slack endnu og gerne vil hjælpe med udviklingen, kan du sende en mail til [email protected]

Der programmeres i Django (Python) primært, men der er også en del opgaver at tage hul på med HTML.