Søg
Close this search box.

Børn og unge benytter teknologi og leg til at arbejde med et svært emne som flygtningekrisen. I løbet af dagen vil teknologi-diorama blive bygget op på DOKK1 torsdag den 14/4 kl. 10-16 som en del af det officielle Counterplay festivalprogram.

Foto: Benjamin Pomerleau
Foto: Benjamin Pomerleau

Både foreningen Coding Pirates og festivalen CounterPlay forsøger gennem kreative processer at gøre en forskel. Det sker blandt andet ved at beskæftige sig med, hvordan både børn og voksne kan kan idégenerere med hinanden om svære emner.

På Counterplay ‘16 kan man i denne uge opleve og deltage i et teknologi-diorama med børn og unge fra Coding Pirates, der skal arbejde med en samfundsengagerende vinkel på flygtningekrisen.

“Et diorama er en verden i miniputformat, der beskæftiger sig med et bestemt tema,” fortæller Rikke Toft Nørgård, adjunkt og afdelingsleder af Coding Pirates på Aarhus Universitet.

Teknologi-leg om svære emner

“Sidste år byggede Coding Pirates en fremtidsø til CounterPlay’15, hvor børn med hjælp fra de frivillige i Coding Pirates gav deres bud på hvilken verden og hvilket samfund, som de kunne tænke sig at leve i. Det blev en verden fuld af leg, eksperimenter, fantastiske maskiner og væsener, der hjalp hinanden,” fortæller hun.

Dette år er fokus på at komme med nye og anderledes bud på nogle svære emner såsom flygtningestrømme, der bevæger sig fra land til land til land, hvad der kan få en til at forlade sit hjemland, hvordan man som flygtning kan hjælpe til med at opbygge det land, man kommer til.

Det skal ske med anvendelse af nye programmerbare teknologier som Scratch, Ozobot-robotter, elektroniske LittleBits-kredsløb, LEGO WeDo, MaKey MaKey input-controllere, der giver børnene mulighed for at fortælle om mulige fremtider og virkeligheder.

Mere end en kodeklub

“Coding Pirates er ikke bare en kodeklub, men en samfundsengagerende forening. Det har aldrig bare været kodning for teknologiens egen skyld. Når vi arbejder med kodning og design med teknologier, så giver det mulighed for, at børn kan komme med deres egne bud på fremtiden. Hvordan anskuer børnene vigtige problemstillinger?”, spørger Rikke Toft Nørgård.

“Jeg håber, at børnene oplever, at teknologier ikke kun er noget vi forbruger, men også noget vi konstruerer vores egne løsninger med,” fortæller hun og peger, at børnene skal opleve, at de kan komme med væsentlige og værdifulde bud på vigtige problemstillinger. Og at de ifølge hende skal tages alvorligt.

“At konstruere med teknologier og arbejde sammen om at skabe noget, der er større end en selv, er både en vedkommende og givende måde at lære på,” slutter Rikke Toft Nørgaard.

Praktiske oplysninger:

Læs mere: