Søg
Close this search box.

Game Jam i Grenå giver børnene mod på mere

Af Maja Maria Nielsen ︱ 30/09-2015

I weekenden var en flok børn og frivillige for første gang samlet til Game Jam i Jylland. Mange af børnene havde ikke prøvet at programmere før, men de frivillige og dommerne var imponerede over resultatet. Det gav børnene mod på mere.

Sidste år afholdt Coding Pirates for første gang Game Jam – Danmarks største spiludviklingskonkurrence for børn og unge. I år blev successen gentaget hos både Microsoft i Hellerup og på IT College i Grenå.

Der blev ’jammet’ computerspil fra lørdag til søndag middag inden det sejeste computerspil blev kåret i tre forskellige kategorier. Det drejede sig om wildcard-, design- og Kiloo-prisen.  

Deltagerne behøvede ikke på forhånd at have erfaring med programmering, og der blev i prisudnævnelsen også lagt vægt på grafik, lyd, idéudvikling og præsentation.

En stor oplevelse rigere

For Jakob Andreasen på 15 år, der var kommet helt fra Odense, var programmering ganske nyt. Jakobs far var blevet opmærksom på arrangementet i Grenå igennem Coding Pirates, og det var ikke en skuffet søn, som han fik med hjem.

Jeg har fået rigtig meget ud af weekenden. Jeg har fået mod på mere, og jeg glæder mig allerede helt vildt til Coding Pirates starter op i Odense i næste uge, fortæller Jakob Andreasen med et smil og som stolt vinder af wildcard-prisen med sin gruppe for spillet ’Dimension Runner’ (spillet kan prøves her).

De frivillige var imponerede over indsatsen

Ud af de otte grupper fik langt de fleste lavet et velfungerende spil med flot grafik. Det skyldes ikke mindst den energi, deltagerne lagde for dagen fra start.

“Børnene var utrolig selvkørende, og selvom det for flere var en udfordring i starten, så fik flere mod på at bruge udviklingsplatformen Unity til at bygge høj kvalitet i både 2D og 3D,” fortæller Mathias Sørensen, der er frivillig og til daglig læser til datatekniker med speciale i programmering i Aalborg.

Det betød også, at de frivillige havde en mere understøttende rolle over for børnene i spiludviklingsprocessen.

“For os som frivillige handlede det i høj grad om at sætte sig ned og se på programmet og fange børnenes idéer, og på den måde give dem redskaber til at arbejde videre,” forklarer Mathias og uddyber:

“Det var både mulighedsskabende og udfordrende at vi var én frivillig per to børn. På den ene side havde vi mulighed for selv at udvikle et spil over weekenden. På den anden side var vi også nødt til at lade børnene være i processen og ikke blande os for meget.”

Voteringen var en svær opgave

Dommerne havde svært ved at beslutte sig til voteringen, og det blev understreget, at der var gode elementer i alle spil, og at alle børnene var gået til opgaven med stort engagement og gåpåmod.

Deltagerne var lige fra konkurrencens begyndelse meget fordybet i opgaven, og flere af børnene kunne ikke løsrive sig og var derfor vågne hele natten. En enkelt deltager måtte da også give sig hen til søvnen midt under morgenmaden, ifølge Malou Christensen, som var med i dommerpanellet og projektleder for arrangementet.

Sponsorerne til Game Jam ’15 i Grenå

Microsoft, Brickpacker, PixelTv, Google, Unity og Kiloo havde bidraget til, at Game Jam kunne realiseres, at deltagerne fik bl.a. merchandise med hjem og ikke mindst at der var gode præmier til vinderne. Der skal også lyde en stor tak til Game College for at huse arrangementet.

To af sponsorerne stod for deres egne priser på dagen med henholdsvis Wildcard-prisen og Kiloo-prisen. Vinderne i de forskellige kategorier:

  • Vinder af wildcard Prisen for den skæve, skøre eller originale idé og for det spil, der stikker ud på et eller flere punkter: Frost Fire Studio med spillet ‘Dimension Runner’:
    Carsten Jørgensen, Jakob Andreasen, Nichlas Skov Olesen, Tobias Nørgaard Rossen
  • Vinder af Design Prisen for det gode design, den gode designproces og den gode idé: De Vesteuropæiske BMV’er med spillet ’Just a ball’:
    Maximilian Sandst Willinger, Markus H. Mark, Jeppe Lundgaard, Tobias Cramer Nielsen og Casper Bech Birch
  • Vinder af Kiloo Prisen for at have skabt den bedste helhedsoplevelse: Lemon Studios med spillet ’Swiftfall’: Jacob Warming, Anders Scherlund, Leonard Baungaard, Carl Emil Sølund Bager og Frederik Clausen

Se mere:

Se alle billederne fra Game Jam i Grenå og Hellerup