Søg
Close this search box.

Rikke Berggreen fra Coding Pirates Århus har været med som frivillig helt fra start på CUDiM. Hun er bidt af læring, læreprocesser og hvordan man kan lære gennem leg. Et potentiale hun mener der overses i uddannelsesverdenen. Det vil hun tale meget mere om på CounterPlay ’15.

Foto_Rikke
Rikke Berggren.

 

”Ville det ikke være helt fantastisk, hvis vi kunne få lidt mere sjov, rum og tid for spil i uddannelsesverdenen og i al almindelighed?” Sådan kridter Rikke Berggreen banen op i sit oplæg til CounterPlay ’15.

Uddannelsessystemet vil indtage en stor plads i talken, hvor Rikke Berggreen vil tage den nye Folkeskolereform og læreruddannelsen til efterretning i forhold til begrebet om “Playfullness”. Ifølge Rikke er der kvaliteter i leg, man overser, når man snakker målstyring.

”Jeg synes, at ‘playfullness’ bør fylde mere i uddannelsessystemet og i undervisningen, og det gælder som sådan både fra folkeskolen til universitetet. En legende tilgang mener jeg er forudsætningen for kreativitetsfremmende læring og iværksætterånd, men det kræver at vi kommer væk fra målstyring og erkender, at ikke alt kan måles”, fortæller Rikke Berggreen.

For hende ligger problemet i, at kreative og innovative kompetencer forudsætter et rum for og tid til at afprøve, fordybe sig og fejle. Rikke mener, at selve pladsen til at tænke anderledes mangler, og det er den målstyrede fokusering der udgør den manglende plads i uddannelsessystemet. Det er her Coding Pirates kommer ind i billedet.

Coding Pirates skaber rum for kreativitet og læring

”Coding Pirates er netop eksemplet på, hvordan der er rum for at faglighed og almen dannelse kan spille sammen med it-kreativitet, og hvordan det lærer børnene at designe deres egne ideer med udgangspunkt i programmering, technological imagination og storytelling”, fortæller Rikke.

Rikke Berggreens oplæg vil munde ud i praktiske eksempler på ’playfullness’, i ifølge hende udgør leg og læring ikke  hinandens modsætninger:

”Leg er ikke kun til for legens skyld. Du lærer en masse ting i legen for eksempel problemløsning, at begå dig socialt, kommunikere og være intuitiv”.

Coding Pirates’ Fremtidsø

Ud over oplægget vil Rikke Berggreen under festivalen være beskæftiget på Coding Pirates’ Fremtidsø, hvor hun gennem Lego Mindstorm og WeDo, vil hjælpe børnene med at redde teknologierne fra udbruddet af lava på øen.

“Der bliver nok at se til med 26 børn fra 6. klasse i Risskov”, fortæller Rikke Berggreen. Alligevel håber hun at der bliver mulighed for at mærke stemningen og de energier, der er på spil i blandt de mange deltagere, og så glæder hun sig til bare til at være en del af Festivalen og signalet om at gøre uddannelse, arbejdsliv og kulturen mere legende.

 

Rikke Berggrens oplæg kan høres på CounterPlay ’15, fredag d.10. april kl. 10.30 – 11.00. Oplægget ligger i det spor der hedder ’Playfullness in Education’ og bærer titlen ’Entrepreneurship spirit, innovative skills and conditions for creative learning in education’.

 

Læs mere