Fortællefredag - Opstart af ny workshop

Dette indlæg er en del af de #fortælle-fredag, hvor vi hver uge opfordrer en frivillig til at dele en historie, en tanke, en fed oplevelse – eller hvad, man har lyst til – med resten af Coding Pirates.  Læs indlægget og hop ind på Slack-kanalen #fortælle-fredag og deltag i snakken om ugen emne! 

 

Har du et emne du vil fortælle om? Så hop ind på slack i tråden #fortælle-fredag-plan og skriv dig på listen

Ideer til opstart af workshop

af | feb 14, 2019 | fortællefredag

Ligesom os frivillige på DIKU er I sikkert også i gang med at starte forårssæsonen op. Jeg vil til denne uges #fortælle-fredag dele de tanker, jeg har gjort mig, om det hold jeg skal have, der starter op på mandag.

Jeg har været med i Coding Pirates siden 2014 og har været frivillig både på DIKU og ITU afdelingen. Men jeg prøver stadig at finde nye måder at gøre mine workshops bedre. 

Vi har prøvet meget forskelligt i de år, DIKU-afdelingen har været søsat. F.eks. har vi prøvet projektarbejde, hvor alle ungerne skulle sidde i små grupper i et stort rum og arbejde på deres projekter. Det havde mange fordele, men også nogle ulemper (støj, støj og mere støj!). I sidste sæson prøvede vi at være i klasselokaler og have mere “tavleundervisning”. Ungerne lærte en masse, men noget af kreativiteten forsvandt helt klart. Derfor vil jeg gerne forsøge med mere samarbejde og projektarbejde igen.

Jeg har til opgave at tage hånd om de nye unger, der starter i afdelingen, mens de andre frivillige tager god hånd om gengangerne. Mit hold kommer til at bestå af 8-9 pirater i alderen 10-12 år, der aldrig har gået til Coding Pirates før. Vi har cirka 12-13 klubaftener i denne sæson.

Første mål er at få rystet ungerne sammen, så vi får et sted, der er sjovt at være, og hvor der er plads til leg og eksperimenterende læring. Jeg starter med en navneleg – måske en Fortnite-dans eller to – og vigtigst af alt skal vi lege med robotter! Nærmere bestemt Mbots.

 Mbot er en dejlig robot der kan programmeres via det scratch ligende Blockly. Det er egentligt bare en arduino med hjul så man kan også kode i C og sætte andet udstyr på den.  

Egentlig er jeg ikke den store fan af robotter til undervisningsforløb, da de ikke kan lege videre med dem derhjemme, men de har en kæmpe social værdi. Der er noget ved at skulle deles om en fysisk ting og samarbejde om at få den til at køre gennem forhindringerne. Det giver bevægelse og energi, som er sværere at få skabt, når de sidder ved hver deres computer. Derfor skal de deles om robotter – selvom vi egentligt har nok til, at næsten alle kunne få deres egen. Jeg tager altså et bevidst valg om at lægge nogle af robotterne til side, så de kommer til at være tre, der deles om én robot. Som noget nyt har vi også bedt forældrene om at skiftes til at lave aftensmad til børnene, hvilket jeg også tror kommer til at give et godt sammenhold. 

Herunder følger planen for de kommende klubaftener til inspiration. Kom endelig med gode forslag og kommentarer på Slack! Vores plan er som følger:

Første klubaften

Vi skal installere software, og så skal alle få robotten til at bevæge sig. Her er det vigtigt, at få de unger, der hurtigt får det til at virke, til at hjælpe de andre. Det skaber en god og hjælpsom atmosfære. Når alle har fået givet en kommando til en robot, skal vi bare lege.

Opgaven bliver noget i stil med at stille fire plastikkopper i en firkant og se hvilken gruppe, der kan vælte flest.

Anden klubaften

Denne gang skal vi fokusere mere på koden. Ideen er, at vi skal få robotten til at køre frem til, at der er noget foran den, dreje 180 grader og køre væk igen.

Det er et simpelt projekt, hvor ungerne kan det meste selv – efter at vi har vist dem sensoren.  Det sjove bliver, når det lykkes for to grupper at køre deres robotter mod hinanden og dermed “skræmme” hinanden væk. Det giver også en mulighed for at arbejde sammen på tværs af grupper.

Tredje og fjerde klubaften

Alt efter hvordan det går til de to første klubaftener – og hvad ungerne mest har lyst til – synes jeg, at den tredje og fjerde klubaften skal gå med en af de følgende projekter:

  • Bygge en forhindringsbane, som robotten skal gøre gennem
    Evt. at den skal fragte noget slik sikkert gennem. Man må selvfølgelig kun spise slikket, hvis den kommer igennem banen.
  • Lav en sumobrydning-turnering, hvor de gælder om at skubbe de andre robotter ned fra et (lavt) bord eller lignende.
  • Programmere robotten så den kan følge en linje tegnet på papir og derefter lave forskellige “plader”, den kan køre på. Igen med slikpræmie hver gang, den kommer igennem en plade.

Midtvejsevaluering

Om fire uger er det så tid til evaluering samt planlægning af de følgende uger. Jeg lover at give en opdatering enten som en ny #fortælle-fredag eller inde i Maskinrummet.
Kom endelig ind på Slack (tryk her, hvis du ikke i forvejen har en bruger) i tråden #fortælle-fredag og fortæl om, hvilken teknologi og hvilke tanker, I har gjort jer her til sæsonensopstart.

Mvh Benjamin Rotendahl

Ps. Glæd dig til næstes uge fortællefredag, som kommer til at blive meget “rummelig”.