Søg
Close this search box.

Fra d. 15.-18. februar drog 7 frivillige og 3 afdelingsledere afsted fra Coding Pirates i Aarhus mod London i forbindelse med den store begivenhed Nordic Matters der finder sted på Southbank Centre året rundt i 2017. Idéen med begivenheden er at udforske og skildre, hvad norden har at byde på inden for både kunst og kultur, hvilket Coding Pirates Aarhus i løbet af dagene gav deres bud på i to forskellige workshops under festivalen “Imagine”.

Foto: Johan Begtorp Kaaber

 

Fra torsdag d. 9. til søndag d. 19. februar blev festivalen “Imagine” afholdt, hvori det overordnede fokus lå på følelsen af at være barn og vokse op i norden. Børneteater, -litteratur, -musik og -workshops prægede den 11 dage lange festival på Southbank Centre, hvor børn op til 12 års-alderen var målgruppen. I to af dagene kunne de britiske børn få indblik i, hvad nordisk børnekultur med nye teknologier vil sige, da Coding Pirates Aarhus åbnede dørene for workshoppen “Hack Your Heritage: Robot Fairy Tales”, hvor ca. 40 børn i alderen 7-12 år programmerede robotter til at opføre H. C. Andersen eventyr torsdag d. 16. februar. Den efterfølgende dag afholdtes workshoppen “GameJam: ReThink Vikings” hvor andre 40 børn i alderen 7-12 blev introduceret til vikingekultur og nordisk mytologi, som de arbejdede med at gentænke gennem at skabe deres egne computerspil og spilkontrollerer.

Foto: Johan Begtorp Kaaber

Kulturstyrelsen i Danmark sponsorerede turen, og gav dermed Coding Pirates mulighed for at give børnene et teknologisk indblik i nordisk kultur og hvordan børn er IT-kreative i norden. Noget der blev taget nysgerrigt og godt imod af såvel voksne som børn.

Da dagene var gået på hæld var det tid til at pakke sammen for børn og voksne. Der blev givet både kram og spurgt nysgerrigt ind til hvor man kunne gå til Coding Pirates henne i London. Især den legende og eksperimenterede tilgang til teknologierne, sammenblandingen af digitale og analoge materialer, samt fokus på at fortælle historier og arbejde med temaer i grupper fremfor blot at programmere på egen hånd blev fremhævet som både nytænkende og fantastisk af såvel børn, forældre som arrangører.

Foto: Johan Begtorp Kaaber