Søg
Close this search box.

En større gruppe entusiastiske børn med forskellige baggrunde og kompetencer havde mødt op om formiddagen d. 20. maj i digitaliseringshuset Ditmer. Bygningen dannede et solidt bagtæppe, for det som skulle til at ske. Både børn og fremmødte frivillige skulle nu bruge de næste 24 timer af weekenden på at lave computerspil.  

Foto: Johan Begtorp Kaaber

 

En gamejam er per definition en forsamling af mennesker, som sætter sig for, gennem planlægning, programmering, design og i særdeleshed teamwork, at lave computerspil som led i en konkurrence, som strækker sig over 24 timer. Spændende præmier var i denne omgang sponsoreret af Kiloo, Funday FactorySteelseries, GameCollege, IT Minds og Ditmer.

På dagen var der både plads til de garvede og de nyankomne deltagere, som sammen fik hele begivenheden til at spille (beklager ordspillet).

Om formiddagen inden de forskellige sammensatte grupper skulle til at være produktive, skulle de først lave en model for, hvad spillet skulle indeholde. Hvad var eksempelvis spillets mål, og hvem var dets hovedperson og så fremdeles. “Er der nogle af jer, som ved hvad et design dokument er?” blev der spurgt, inden børnene gik hver til sit.

 

“Under Sengen” var temaet for dette års Aarhus gamejam. Det var et tema som gerne skulle ose af vidunder, drømme, mystik og endda nullermænd.

Grafik: Simon Erslev Milfred

 

I løbet af dagen var der fart på og flere forskellige bud på, hvad et spil med dette tema kunne være for en størrelse. I et spil var man en nullermand, som skulle undslippe støvsugeren, i et andet blev man suget under sengen til en fremmed verden gennem en portal. Spillene blev både udviklet i softwaren Scratch, GameMaker Studio og Unity.

Hver anden time under hele forløbet blev der streamet på Coding Pirates’ egen kanal på Twitch. Børnene præsenterede deres arbejdsproces, de frivillige lavede show, og det endte med at blive en sjov sammenkogning af seriøse og fjollede segmenter.

Foto: Magnus Engell Petersen

 

Når der arbejdes intenst er der selvfølgelig nødt til at blive holdt pause en gang i mellem. Vi var så heldige, at solen skinnede klart og følte os derfor nødsagede til at lave en fælles tur op på den lokale græsplæne, med de som havde lyst. Det var ikke hvilken som helst græsplæne, men den som Northside bliver afholdt på hvert år. Den udgjorde derfor et kæmpe areal, hvor man kunne løbe, lave vejrmøller og lege tagfat.

 

Vi forsøgte at tage et kæmpe selfie med en selfiestang, som Ditmer sponsorede. Måske var entusiasmen omkring dette projekt for stor, for det kan ske at solen var en kende for skarp om eftermiddagen.

 

Da solen var på vej ned, var det også tid til at få lidt pizza ned. Der blev arbejdet på højtryk som aftenen hastigt nærmede sig. I et gamejam er der flere forskellige strategier, da det jo er en konkurrence. Går man som deltager tidligt i seng og står tidligt op for at arbejde videre? Tager man en “døgner”? Mange bud var repræsenterede.

Alle nåede i sidste ende i mål på bekostning af at have fået poser under øjnene så store som affaldssække. Der blev spist en stor morgenmad inden forældrene begyndte at dukke op, som børnene kunne styrke sig på inden de skulle præsentere, hvad de havde arbejdet på.

 

Designprisen, Ditmerprisen og Wildcardprisen designet af Magnus Engell Petersen.

 

Om eftermiddagen blev der af et panel udpeget 3 forskellige vinderhold i 3 individuelle kategorier.

Wildcardprisen gik til gruppe 10: Rasmus, Asger Frederik og Tobias (Team Cleaning Ladies) med spillet “World of Bacteria” som panelet beskrev som: “Nytænkende måde at spille spillet på, fysisk interaktion der hænger sammen med det der sker på skærmen og i historien.”. De havde med MaKey MaKey lavet en kontroller ud af en sprayflaske til deres spil, som gav spillet en virkelighedsnær autencitet:

 

Designprisen gik til gruppe 4: Jakob, Loke, Vilhelm, Leonard og Gustav (The Gaming Lab) med spillet “Escape the Shadow”. Panelet komplimenterede spillet for sin fede intro, musik, animationer I selve spillet og forklaring til spillet, det hele hang ifølge dem godt sammen, til dels på grund af mange mekanikker, der var finpudset:

 

Hovedprisen gik til gruppe 1: Markus, Anders Jeppe og Anton (De vesteuropæiske BMW’er) med spillet “How to baby”. Panelet beskrev det som et rigtig godt koncept, der var veludført med fed mekanik. De fik ros for deres gode proces og struktur gennem game jammet:

Selvom der kun kunne udpeges 3 vinderhold i netop denne gamejam, så var alle naturligvis vindere efter de 24 intense timer.

 

Tak for et skønt døgn!