Søg
Close this search box.

Rum Game Jam Djursland 2024

Af Martin Robert Knudsen ︱ 29/01-2024

I januar 2024 afholdte CP Djursland et “Rum Game Jam” på VID Gymnasier i Grenå

“Vi er gået efter at samle gymnasieelever til en dag hvor vi over 12 timer kan hygge, blive inspireret og lege med ny teknologi i expo-området og – som navnet antyder – udvikle spil”, fortalte CP Djurslands kaptajn Noah Kallesø i introduktionen til deltagerne lørdag morgen.

Det lykkedes bestemt for Noah og de andre frivillige at skabe en hyggelig og kreativ stemning på dagen og med inspiration på tværs af teams. Der var mange som fik leget med lydudstyr, musikinstrumenter og udvekslet nye teknikker.

De fleste af de frivillige, der stod for forberedelse og afvikling af Game Jammet, har deres daglige gang på Game College. Her tager de teknisk studentereksamen på HTX i Grenaa – med spiludvikling i fokus gennem hele uddannelsen og på tværs af fag.
Coding Pirates’ Rumpirat Martin Robert Knudsen fra Silkeborg deltog også som erfaren Game Jam frivillig og med opgave om at motivere og inspirere til at inddrage elementer med sammenhæng til #rumrejsen.

I arrangementet deltog ialt 31 personer – studerende fra GameCollege, Dania, 2 undervisere, 2 forældre og enkelte børn fra området.

De frivillige var gode til at sikre det hyggelige miljø – og vanen tro sørge for snacks, mad og drikkevarer i løbet af dagen. Flere bidrog endda aktivt i udvikling af spillene og kom med ideer og inspiration undervejs.

EXPO

Expo området var delt i to:
– man kunne eksperimentere med optageudstyr, musikinstrumentar (guitar og cajón) og midikeyboard, takket være udlån af udstyr fra Danguitar A/S
– man kunne se og afprøve forskellige #rumrejse workshops herunder rumrobotmissioner med Lego, raketproduktion og affyring samt 3D design af månebase i Tinkercad

Tema for Rum Game Jam

Frivilliggruppen havde ideudviklet på et tema, der kunne inspirere til at tage en stor chance og til at prøve noget nyt.

“Fordi” det var præcis 54 år 5 måneder 23 dage og 5 timer og 34 minutter siden Neil Armstrong tog et lille skridt på månen, der viste sig at blive et stort skridt, så var det nu deltagernes tur til at tage deres egne store skridt og bruge det i spildesign og -ide. Prøve noget nyt af, eksperimentere, vove noget.

Deltagerne tog i den grad temaet til sig og fortolkede det på 4 unikke måder over de 12 timer som dette Game Jam løb over.

Resultater

Der blev afleveret og præsenteret spil fra ialt 4 grupper – alle var prototyper med såvel flotte og gode elementer samt bugs og features man kunne grine af. Lige som det skal være til et Game Jam – og der indgik lydoptagelser, lydeffekter, musik, grafik, gamedesign og programmering.

En stor tak skal lyde til vores værter, Game College mange gange for opbakning, husly og for at stille med engageret underviser der bl.a. kunne hjælpe med programmering på alle niveauer og praktiske ting.

En stor tak til vores sponsorer for sparring, udstyr, materialer og økonomi til forplejning.