Søg
Close this search box.
[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_row custom_padding=”13px|0px|0|0px|false|false” _builder_version=”3.19.18″][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_text _builder_version=”3.19.18″]

I de næsten 5 år, jeg har været med i Coding Pirates, har der vi altid snakket om hvad det næste logiske trin er, når ungerne er blevet gode til blok-programmeringsting som Scratch elle Blocky. Hvor Scratch altid kan bruges som begynder-workshop, så er trinnet efter ikke så ligetil og afhænger meget af ungernes alder og hvor lang tid de har siddet med blokprogrammering. Du står måske ligesom mig et stykke inde i sæsonen og tænker: hvad skal så være næste trin? Her er 3 ting, jeg har prøvet, som måske kan inspirere dig til dit eget forløb. 

 

[/et_pb_text][et_pb_image src=”https://codingpirates.dk/wp-content/uploads/2019/03/Ninja_dash.gif” _builder_version=”3.19.18″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.19.18″]

Stencyl

Stencyl minder en hel del om block-programming, men er mere avanceret. Det er faktisk en overraskende god måde at give børnene en fornemmelse af objektorienteret programmering.

Der er mulighed for at definere klasser, nedarve, osv., som vi kender det derfra.

Vores alle sammens Tommy lavede en fortællefredag om Stencyl, hvis man vil vide mere og hans videoer er oplagte at bruge som udgangspunkt til et forløb. Bo Kjær Jensen fra Vejle har også delt nogle gode guides på maskinrummet, som alle kan tilgå og bruge. Hvis du sidder med et godt Stencyl-forløb er du også meget velkommen til at dele det derinde.

Processing/p5.js

P5 og Processing er to implementeringer af same bibliotek. Det er egentligt mere et tegne/animations-framework end det er en spilmotor.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_cta _builder_version=”3.19.18″ body_font=”||||||||” background_color=”#2c8098″ text_orientation=”left”]

Dette indlæg er en del af #fortælle-fredag, hvor vi hver uge opfordrer en frivillig til at dele en historie, en tanke, en fed oplevelse – eller hvad, man har lyst til – med resten af Coding Pirates.  Læs indlægget og hop ind på Slack-kanalen #fortælle-fredag for at deltage i snakken om ugens emne!

Har du et emne, du gerne vil fortælle om? Så hop ind på slack i tråden #fortælle-fredag-plan og skriv dig på listen.

[/et_pb_cta][et_pb_image src=”https://codingpirates.dk/wp-content/uploads/2019/03/P1111932-e1551878529250.jpg” _builder_version=”3.19.18″][/et_pb_image][et_pb_cta title=”Bag om skribenten: Benjamin Rotendahl” _builder_version=”3.19.18″ header_level=”h4″ header_font=”||||||||” background_color=”#25a2ce” text_orientation=”left”]

Næstformand i Coding Pirates Danmark, frivillig i DIKU-afdelingen og tidligere ITU-afdelingen i København gennem 5 år, studerer datalogi på Københavns Universitet.

[/et_pb_cta][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.18″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_text _builder_version=”3.19.18″]

Jeg kan dog godt rigtig godt lide at bruge det til spiludvikling, da frameworket ikke giver dig noget “gratis” eller skjuler noget, hvilket giver en god forståelse af basiskoncepterne. Vælger du Processing skal du leve med en lidt længere installationsproces, men får et lækkert sprog (python) og IDE.

P5 er Javascript, så det kører overalt og kan udvikles på med det samme. Der findes også en web editor, men efter min mening er Javascript lidt sværere at undervise i end Python – nogen har det måske helt anderledes.

Der findes nogle videoer med en meget entusiastisk vært, der giver en god intro i denne her youtubevideo.

Selv har jeg tidligere lavet et snake-spil med ungerne – I kan forvente en guide til forløbet lagt ud på Maskinrummet omkring påske.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”21px|0px|17px|0px|false|false” _builder_version=”3.19.18″][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_text _builder_version=”3.19.18″]

Unity:

Unity er meget krævende at undervise i, da det virkelig kræver, at man har styr på motoren. Det egner sig særligt godt til de lidt ældre pirater, der allerede har prøvet at kode i et par andre sprog. De kan som regel ret hurtigt komme i gang med at lave nogle fede ting på egen hånd.

Jesper Skjærbæk har lavet nogle super fede guides inde på maskinrummet, som både egner sig til begyndere og øvede.

Her var så tre forslag til, hvad man kan springe videre til, nu hvor sæsonen har været i gang et stykke tid. Del endelig, hvad I laver ude i jeres egene afdelinger, enten som en kommentar på Facebook/Slack, eller som et indlæg på maskinrummet.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_image src=”https://codingpirates.dk/wp-content/uploads/2019/03/tank.gif” _builder_version=”3.19.18″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row custom_padding=”0|0px|13px|0px|false|false” _builder_version=”3.19.18″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.18″][et_pb_text _builder_version=”3.19.18″]

Der bliver endda udloddet en eksklusiv Coding Pirates kop, som gives ud hver måned til de bedste indlæg på Maskinrummet! Jeg glæder mig selv til at begynde at bruge Maskinrummet til at planlægge min undervisning, og især til at se, hvad I andre fra hele landet har fundet på.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]