Søg
Close this search box.

I GO’ Morgen Danmark forholder formand og medstifter af Coding Pirates Denmark, Martin Exner, sig til det omdiskuterede emne: “Kodning på skemaet”. Coding Pirates har fokus på at danne grundlag for børn og unges teknologiske vovemod i gennem leg og læring i frivillige og kreative fællesskaber. Exner, der selv er læreruddannet, forholder sig til hvordan it fag kan implementeres i undervisningen i folkeskolen.

 

 

I den seneste tid har der været fokus på IT i folkeskolen, bl.a. både ved Børsens artikel fra 6. februar i år og Coding Pirates i GO’ Morgen Danmark her til morgen. Martin Exner har tidligere udtalt sig om emnet i et interview med Computerworld.dk, i juli 2016. Hertil kommer 5 hurtige til Martin Exner som en udtalelse om hvordan foreningen forholder sig til IT i undervisningen:

 

5 hurtige til Martin Exner: IT i folkeskolen

 

På hvilket stadie er Danmark sammenlignet med resten af verden i forhold til at implementere IT i undervisningen i folkeskolen?

Der sker meget i bl.a. USA og England på denne front. Men også østeuropa og flere asiatiske lande er langt i implementeringen af it i skolen. I Danmark har vi haft programmering på skemaet tidligere – faktisk for mere end 30 år siden – men det forsvandt igen fordi man dengang ikke så formålet med det. Dengang var formålet at lære programmeringssprog.

 

Hvem skal stå i spidsen for at påvirke udviklingen i Danmark?

Det kan ikke være vores ansvar at stå i spidsen for Danmarks ungdoms udvikling på dette område. Det er en almen dannende opgave og det skal skolen varetage. Men selvfølgelig vil vi gerne være med til at påvirke udviklingen i den retning vi er tilhængere af, nemlig den It-kreative hvor opfinderi-kompetencerne er sat højere end de tekniske færdigheder, men en så fundamental opgave, at sikre fremtiden for vor unge årgange, vil og kan vi ikke magte.

 

Hvilke opgaver indebærer det at undervise og skabe dannelse om IT i undervisningen?

Naturligvis kræver det nogle tekniske færdigheder. Men det bærende er at man ikke er bange for teknologi. De frivillige i Coding Pirates har alle mulige baggrunde: ingeniører, programmører, lærere, pædagoger, autodidaktiske entreprenører og kaospiloter. Man behøver altså ikke nødvendigvis være programmør for at undervise børn i f.eks. spiludvikling. Jeg er selv læreruddannet og mange gange handler det bare om at være et par skridt foran børnene.

 

Hvordan opfatter du udfordringerne om at skabe kritisk forståelse og en balanceret hverdag for børn og unge med teknologi?

Den største udfordring ligger nok i den teknologi der allerede er ude på skolerne og i hjemmene. Her har man en forståelse af børn som teknologiske vidundere kva myten om “De digitale indfødte” der beskriver børn opvokset efter 80’erne som født teknisk kompetente. Det vi så oplever er at børn er fantastiske til at navigere, forstå brugergrænseflader og søge indhold. Men at skabe indhold er et helt andet felt som faktisk bliver svækket, når alting får en intuitiv overflade. Jo mere intiutive brugergrænsefladerne bliver, jo længere kommer vi fra den tekniske kerne.

Udfordringerne ligger derfor i at give børn lysten og værktøjerne til at opfinde, så de kan få deres egne idéer realiseret.

 

Hvilke muligheder og gevinster ser du ved at Danmark får et IT-fag i folkeskolen?

De økonomiske gevinster er nemme at få øje på. Vi mangler utroligt mange udviklere i Danmark på kort sigt. På lang sigt handler det mere om de digitale skaberkompetencer, hvor det at se digitale tendenser og realisere dem, kommer til at være centralt. Jeg spår at der i fremtiden ikke kommer til at være en it-branche, da alle brancher vil være it-brancher. Så sat lidt på spidsen: Hvis vi overhovedet skal have et eksistensgrundlag i Danmark, så skal vi også gå massivt ind og opkvalificere på dette. Derudover er det heldigvis også fantastisk sjovt at arbejde med for børnene, så det behøver ikke engang være et slavefag 😉