Søg
Close this search box.

Børn og unge fik mulighed for at prøve kræfter med computerspilsudvikling og idegenerering i Ditmer i Aarhus, da Coding Pirates afholdt et jysk Game Jam. Se videoen fra 24-timers kodekonkurrencen og få et indtryk af børnenes egne spil.

 

Foto: Benjamin Pomerleau
Foto: Benjamin Pomerleau

 

 

“Det er rigtigt sjovt at hjælpe børn med at få vilde ideer og føre dem ud i verden,” fortæller Malou Christensen, der er projektkoordinator på det jyske Game Jam.

Børn og unge i alderen 7-17 år var inviteret til en ekstra kodebegivenhed i det aarhusianske digitaliseringshus Ditmer, hvor det ligesom de tidligere Game Jams i København og Grenå handler om at være sammen med ligesindede pirater og skabe et computerspil fra bunden på 24 timer. Det er vigtigt for Malou Christensen, at det ikke blot handler om at spille computer hele natten:

“Vi sætter fokus på, hvordan vi kan fremme deltagernes evne til at få ideer og reflektere over teknologierne. Det handler ikke udelukkende om at lære at kode, når man skal udvikle computerspil, men også om at tænke som en designer, have en vision og få en forståelse for de forskellige processer i udviklingen.”

Med de to spilmotorer, Unity til 3D og det lidt sværere end Game Maker til 2D-spil, fik piger og drenge indblik i designprocesserne i computerspil, men fik også hygget sig og præsenteret deres kreationer for forældre og interesserede om søndagen.

“Det er en interesse for mig, og jeg har ofte tænkt, at det var ærgerligt, at jeg ikke havde muligheden for at gøre sådan noget her selv, da jeg var barn. Så det vil jeg rigtig gerne være med til at understøtte. Børnene fik en vished om processen af spiludvikling, hvor svært det er at skabe World of Warcraft på 24 timer samt en større it-forståelse og generelle spiludviklingskompetencer. Jeg er virkelig overrasket over, hvor seje børnene var, det er rigtigt fedt at blive blæst omkuld af deres gode ideer,” fortæller Mikey Bruun Andersen, som var frivillig til arrangementet.

Og vinderne er…

Vinderne af af Game Jam var gruppen Joe and George Awesome Puzzle Studios, som bestod af Sebastian, Leonard, Jakob, Oscar, Gabriel, der vandt Ditmer Prisen.

Gruppen Two Mountains vandt desuden Designprisen, mens gruppen med det farverige navn De Vesteuropæiske BMW’er vandt Wildcardprisen. De fine priser blev sponsoreret af SteelSeries, Esoteric Software og Call Me, mens It-Minds også bidraget til dagen.

“Det var rigtig fedt, og jeg vil gerne med, fordi jeg synes, det er rigtig sjovt at programmere. Det gør jeg også i min fritid. Hvis man brænder for det med at lave spil, så er det en fed mulighed for at lave det, og der er en god stemning. Jeg kan godt lide at lave spil normalt, men det med at det er en konkurrence, det giver bare lidt ekstra,” fortæller Markus på 13 år, der sammen med sin gruppe De Vesteuropæiske BMW’er vandt den såkaldte Wildcardpris.

Prøv de forskellige gruppers spil (virker kun med Windows)

 

Læs mere: