Nu kan børn og andre kodeinteresserede spille det officielle Coding Pirates-spil, som bliver introduceret gratis til Hour Of Code i Uge 50. Formand Martin Exner fortæller om ideen og historien bag spillet.

Alle kodefunktioner, som her hvor det er true/false statements, bliver introduceret med en tegneserie. På den måde er sproget ikke en barriere.

Alle kodefunktioner, som her hvor det er true/false statements, bliver introduceret med en tegneserie. På den måde er sproget ikke en barriere.

 

“Forestil dig et skattekort, som man skal bruge til at finde rundt på en ø og komme hen til skatten,” forklarer formand og idemand Martin Exner, når han bliver spurgt ind til det ny Coding Pirates spil.

“Det her med at ’gå tre skridt i solens retning’ eller ’hvis du ser denne palme, skal du dreje til højre’ – det er jo i virkeligheden kodesprog på samme måde, som hvis du skriver kunstig intelligens. Ideen er, at spillet er så visuelt, at man ikke behøver at kunne en masse kodesyntaks. Det vil sige, at man går direkte til designopgaven,” fortæller han.

Billede af Lars Jacobsen

Martin Exner (Foto: Lars Jacobsen)

Allerede før foreningen Coding Pirates blev stablet på benene og blev til et landsdækkende foretagende med snart flere end 30 byer repræsenteret, var kimen lagt til et læringsspil, som også trak på pirat-elementerne.

Martin Exner, der senere grundlagde Coding Pirates som kodeforening, begyndte med en ide om at undersøge, hvordan man kunne lave et meningsfuldt og sandkasse-lignende spil for børn, der kunne lære dem at tænke i problemorienterede løsninger.

“Det har stået stille længe, men det har jo været fordi, at det gik så stærkt med foreningen i mellemtiden, så det var det, der tog fokus. Men jeg har hele tiden villet lave The Coding Pirates Game, fordi jeg synes, at ideen var rigtig god. Det har virkelig været frustrerende, at det har ligget stille så længe, men det har bare været så dejligt, at det lykkedes alligevel,” fortæller han om den lange proces.

Piratøer med benspænd

Brugerfladen i selve spillet.

Brugerfladen i selve spillet.

Serious Games Interactive har stået for programmeringen af spillet og har hjulpet med grafik, og det meste at det illustrative arbejde er lavet af Martin Exners søster, Ida Exner, som også står bag de velkendte figurer fra Coding Pirates, Kaptajn Hack og Miss 1337.

”Jeg var en smule vaklende omkring spillets figurer og udtryk. Skulle det være egyptere og hieroglyffer eller måske vikinger og runesten? Valget faldt på pirater og skattekort. Der var det her adventure-element i det og samtidig passede det rigtigt godt ind i ”the pirate code” og hele fortællingen om netpirateri, det anarkistiske i det, osv. Jeg forsøgte at forme et spil, der var så intuitivt som muligt, og hvor man samtidigt kunne nå ret højt i kompleksitetsniveau i forhold til at lære at kode,” fortæller Martin Exner.

Piratæstetikken er anvendt som referencerammen, der forhåbentligt ligger meget nært for mange børn. De kan forholde sig til et anker eller en papegøje, som indgår som elementer i spillet.

Det er meningen, at der ifølge Martin Exner skal bygges en level-editor på, så man selv kan designe banerne og udfordre hinanden i de baner, som man selv har lavet. Derudover arbejdes der på at lave en multiplayer-funktion, hvor man kan stille to pirat-figurer på samme ø, for at se, hvem der først kan komme derhen, samtidig med at man skal undgå hinandens benspænd.

“Ideen er, at venner, klassekammerater osv. kan udfordre hinanden i koder via spillet, WordFeud-style. Det er det lag, hvor jeg synes, at det bliver rigtigt spændende. Det er også her, hvor det ikke kun er børn, men også voksne kan opleve en uendelig kompleksitet i spillet,” forklarer han om udviklingspotentialet for kodespillet.

En del af Hour Of Code

Hvis man har tænkt sig at være med i Hour Of Code i uge 50, så kan man prøve kampagneversionen, der ligger frit tilgængeligt på codingpiratesgame.com. Spillet fungerer på iPads og andre tablets samt i forskellige webbrowsere til PC og Mac (dog ikke Chrome eller Edge-browseren).

“Vi har fået lov til at kalde det en Hour Of Code-kampagne, fordi vi er i dialog med Code.org, og jeg er blevet dansk ambassadør for Code.org. I den forbindelse har Coding Pirates lavet kampagnen med piratspillet, som gerne skulle kunne klares på ca. en time. Spillet er tænkt til børn i folkeskolen, men voksne kan sikkert også finde udfordringer og underholdning i spillet,” fortæller Martin Exner.

Sidste år deltog 30 millioner børn i Hour Of Code, og man forventer at endnu flere vil deltage i år. På de seneste tre år, hvor kodeaktiviteterne er løbet af stablen har mere end 100 millioner børn deltaget i det. Hvert år laver folkene bag Hour Of Code vejledningerne til aktiviteterne med figurer fra velkendte børnefilm eller lignende. Forrige år var det de populære apps Flappy Birds og Plants Vs. Zombies, der lagde figurer til, og sidste år var det Anna og Elsa fra filmen Frost. I år er det både Star Wars og Minecraft, så der bliver virkelig spillet på, at det skal appellere til børnene.

Coding Pirates-spillet er ikke en del af den store verdensomspændende pakke, men arbejder med det samme introducerende niveau, som Hour Of Code. Derudover laver flere Coding Pirates-afdelinger også konkrete Hour Of Code-aktiviteter flere steder på Sjælland og i Jylland, og Martin Exner opfordrer alle interesserede til at prøve kræfter med programmering og kode-tankegangen i denne uge.

“Hvis du som lærer, elev eller blot interesseret gerne vil være med til Hour Of Code i uge 50, kan du tilmelde din klasse på code.org. Aktiviteterne svarer til en times eksperimenteren og førstehåndsindtryk til det at kode, og jeres resultateter vil blive sammenstillet med alle mulige andre klasser i hele verden,” slutter han.  

Læs mere: