Søg
Close this search box.

#mødmandskabet: Simon Milfred

Af Maria Scheel-Lonsdale ︱ 10/05-202

Simon Milfred er med i afdelingen Coding Pirates Vejle. Simon er en af de frivillige, som oftest beriger Game Jam med hans logo designs til eventene, nationalt og lokalt. Simon har været en del af CUDiM, sidenhen Coding Pirates GameDev og er nu for 6. sæson med i Coding Pirates Vejle.

Artikel og Interview af Maria Scheel-Lonsdale

Frivillig I Coding Pirates

I denne artikel med #mødmandskabet kommer vi tættere på Simon Milfred. Simon er en garvet frivillig der har været med i 16 sæsoner nu! Simon er men hans mange talenter en af de mange frivillige der giver lidt ekstra til rollen som frivillig, bla. ved også at deltage til events. Det er noget som har været til stor glæde for mange børn, frivillige og afdelinger.

“Jeg studerede i Aarhus. En af mine undervisere, Rikke Toft Nørgård, havde sendt et Tweet ud om, at de søgte frivillige til CUDiM-afdelingen af Coding Pirates som hun ledte – det må have været slut 2014/start 2015. Det var vist det første jeg hørte til det, og også dér jeg sprang på vognen fra foråret 2015.”

Hvad fik dig til at blive frivillig?

“Mens jeg studerede, var jeg i den heldige situation, at jeg boede rigtig billigt til leje i et dejligt bofællesskab, og derfor ikke havde det store behov for at tjene ekstra penge ved siden af min SU.

Jeg tænkte det ville være en god brug af min tid at være med i Coding Pirates, hvor jeg stadig fik bygget noget op til CV’et. Jeg startede selv med at kode spil, da jeg var omkring 11 år gammel, og dengang var det meget en solo process, netop fordi der ikke var sådan noget som Coding Pirates. Hvis der havde været det dengang, ville jeg have elsket det – så den mulighed ville jeg gerne være med til, at give videre til børn i dag.”

“Milfred har været med til at starte GameDev og har haft et stort præg på at vi brugte GameMaker Studio 2 til de lidt nyere børn til at lære dem om at lave spil.”

– Mikey Bruun Andersen, Kaptajn i Coding Pirates GameDev

Hvilke afdelinger har du været med i?

“Jeg startede i CUDiM-afdelingen, og derfra var jeg med til at opstarte afdelingen GameDev i 2016, hvor vi fokuserede lidt mere intensivt på spiludvikling. Som del af de afdelinger, har jeg selvfølgelig været med til ugentlige klubaftener, men jeg har også været med ude og repræsentere Coding Pirates til særskilte events – vi var endda en tur i England i Coding Pirates regi et tidspunkt undervejs.

Efter jeg færdiggjorde min uddannelse i Aarhus, flyttede jeg med min kæreste til Kolding. Jeg var grundet afstanden ikke fysisk med til GameDev klubaftenerne, men de skrev stadig til mig, når der var brug for hjælp på specifikke områder, jeg var god til – jeg var vist også med over livestream en enkelt gang eller to. Efter jeg så fandt arbejde i Vejle, opsøgte jeg Coding Pirates afdelingen dér – det må være i 2019 – som jeg har været frivillig i lige siden.”

Coding Pirates Vejle Presents

Coding Pirates Vejle har Bo Kjær Jensen ved roret som Kaptajn. Afdelingen blev startet i 2016, og har kørt lige siden. Hver onsdag åbner afdelingen dørene for ivrige børn og unge pirater, der sammen med afdelingens frivillige begiver sig i kast med teknologien.

Særlig for afdelingen Vejle er deres åbne tilgang til at afholde workshops, som tager udgangspunkt i de emner børnene gerne vil arbejde med. Her afholder man ikke begrænsede workshops i perioder, men i stedet benytter hele sæsonen som råderum.

“…han besidder den gode egenskab at kunne sætte sig ind tankegangen hos piraterne… og arbejde ud fra det med løsninger.”

– Bo Kjær Jensen, Kaptajn i Coding Pirates Vejle

Hvordan er der i din afdeling?

Åben og fleksibel vil jeg nok kalde afdelingen. Da jeg startede i afdelingen, skulle jeg lige vende mig til, at det var en lidt anden opsætning, end jeg ellers havde været vant til. I GameDev lavede vi jo spil hver eneste sæson, så der var meget der gik igen. Der var på den måde en relativt jævn rytme. Dertil var det også kun de ældre børn – fra 12 år.

I Vejle er det hele aldersspændet. Vi har vi haft mange flere tema- og teknologiskift i løbet af sæsonerne, og det har været lidt mere noget med at se hvad vej vandet flyder, og hvor lysten er. Vi laver noget planlægning omkring sæsonerne, men planerne er meget fleksible. Det er fedt, og det er sjovt at prøve en masse forskellige ting med børnene – men kræver også lige lidt mere energi nogle gange. Corona-situationen kom også gjorde det hele lidt mere afprøvende og kaotisk – det var nok meget ens i de fleste afdelinger. Da vi startede op igen fysisk i denne sæson, var vi ikke så mange frivillige hænder, så det måtte blive lidt mere struktureret og begrænsende i forhold til, hvor bredt vi springer omkring i teknologierne. Jeg forestiller mig, at vi åbner lidt op for fleksibilitetssluserne igen, efterhånden som antallet af frivillige stiger. Vi snakker allerede om nogle fede, lokale muligheder, til næste sæson.”

Grafiske evner

Man behøver ikke være uddannet eller arbejde med grafik for at have et særligt talent som grafiker, det er Simon bla et bevis på.

Hvad er din baggrund indenfor grafisk arbejde?

Jeg har, siden jeg var helt lille, været kreativt anlagt, og jeg har tegnet på den ene eller anden facon så længe jeg kan huske. I min nære familie har jeg flere kreative individer, så jeg er vokset op med kreativitet. På et tidspunkt i slutningen af folkeskolen, begyndte jeg at lege lidt med Photoshop. Det i kombination med en stigende interesse for spiludvikling, begyndte jeg at gøre mere i digital grafik. Jeg begyndte at lave lidt forskellige småjobs af visuel karakter – både grafiske ting, men også lidt video og med tiden lidt animation. Ikke noget fast, bare lidt en gang imellem. Det fortsatte egentlig hele vejen op til og igennem mine studier, og det dækkede alt muligt fra animerede blæksprutter til interface grafik for nogle hjemmesider. Jeg var også med til at stable en festival på benene på Fyn, RE:Festival, hvor jeg også lavede logo og grafisk materiale.”

Hos Coding Pirates har man mulighed for at benytte sine hobbyer og skills til at blive set, videreudvikle sine kompetencer og lære fra sig. Det gør Simon også og til megen gavn og glæde for foreningen og hans afdeling.

Benytter du dine skills i afdelingen?

“Ja det synes jeg. Det kommer meget an på, hvilke teknologier vi anvender – nogle ting egner sig bedre til det visuelle end andre. Vi har for eksempel arbejdet med stop motion og spiludvikling, hvor der også er mange grafiske elementer. Så jeg har haft mulighed for at lære lidt af det visuelle fra mig. Men det er egentlig sjældent jeg selv sætter mig og laver noget under klubaftenerne. Selv når jeg laver noget visuelt, for at fremvise et eksempel, foretrækker jeg med vilje at lave noget mindre pænt. Dels fordi det er hurtigere, men også for at vise, at det ikke nødvendigvis behøver at være pænt, det man laver, for det visuelle kan nemt blive en barriere.”

“Milfred er en af de kodepirater som både elsker at lave spil, grafik og sjove ting. Samtidig er han super dygtig til det hele!”

– Mikey Bruun Andersen, Kaptajn hos Coding Pirates GameDev

Her kan du se nogle af Simons design

Gamemaker studio

GameMaker Studio, tidligere Animo, er udviklet af YoYo Games siden 2007. GameMaker rummer kreationen across-platform og multi-genre video spil ved drag-and-drop visuel programmeringssprog eller et programmeringssprog, kendt som GameMaker sprog, der læner sig op af JavaScript og C programmeringssprogene. Det kan benyttes til at udvikle mere avancerede spil end blot ved brug af drag-and-drop features. GameMaker er originalt designet til at tillade nye programmører komme på banen med spiludvikling uden brug af de største programmeringsevner på forhånd. Nyere versioner er også lavet for at imødekomme og tiltrække advanced programmører.

Nu er GameMaker Studio 2 tilmed blevet en gratis version, som man kan hente her: GameMaker Studio 2

Simon har udviklet mange spil, og hjulpet endnu flere børn og unge i gang med at udvikle. Han har en helt særlig tilgang til at lære fra sig, hør her hvad Simon har af fif til nye spiludviklere.

Har du nogle fif til nye spiludviklere?

“Jeg har ét, som jeg synes er rigtig vigtigt: “Lav noget småt, som kan noget godt”. Det er altid super fristende at kaste sig ud i et kæmpe projekt – og det er helt fair at have et drømmeprojekt, man lige så stille bygger på (det har jeg også selv, det hedder “Tale of Omni”) – men det kan være super svært at holde motivationen oppe, hvis man ikke får lavet noget færdigt nogensinde. Det har jeg lært på den hårde måde. Så lav nogle små, simple spil, hvor du afprøver nogle ting. Det kan være en mekanik du afprøver, eller en anderledes måde at animere på. Det kan også være, at du gerne vil lege lidt med lydeffekter. Bare det kan ét eller andet. Og husk at gemme det bagefter. Jeg gemmer de spil og idéer, jeg selv laver, på min hjemmeside. Men det kan også bare være i en mappe på din computer. Det er både noget, man lærer meget af, men også noget der er rart at vende tilbage til og kigge på en gang imellem, når motivationen er lidt nede. Jeg bruger ofte game jams til at få et lille projekt klemt ind en gang imellem.”

Med flair for spiludvikling

Simon har lavet spil siden han var 11 år gammel og har opbygget erfaring og viden herom i mange år. Han har været en stor asset for CUDiM og GameDev afdelingerne. Bla. holder GameDev stadig kontakten, sparringen og samarbejdet ved lige.

“Simon har længe været min go-to, hvis der var problemer i f.eks. Game Maker Studio (en spilmotor, vi anvender i GameDev)”

– Magnus Engell von Meyeren, Frivillig hos Coding Pirates GameDev

“Jeg har startet rigtig mange spilprojekter, som har været løbet lidt ud i sandet – det var det der med at starte noget lidt for stort, som man ikke får lavet færdigt. Men jeg har også lavet en del forskellige Game Jam spil, enten alene, med min kæreste eller med venner. Det meste ligger inde på min hjemmeside. Mit første sådan rigtige, færdiglavede, udgivne spil, med afpudset grafik, lyd og hele baduljen var mobilspillet “Hay, Go Far!” som jeg lavede for at fejre mine første 100 subscribers på min dengang YouTube kanal “Bless Hay Gaming”. Der lavede jeg blandt andet tutorials til spiludvikling. Spillet lå dengang på Play Store, men hvis man ikke vedligeholder spil dér, så ryger de altid ned før eller siden, derfor ligger det der ikke længere. Jeg har det dog stadig på min egen mobil.

Som led af min uddannelse, var jeg også på det, der hedder DADIU. Her fik jeg lov til at lave spil som del af et kæmpe hold – så sådan rigtig produktions-agtigt. Her var både dedikerede programmører, lyddesignere, visuelle kunstnere, projektleder, art director, kvalitetskontrol og research, mv.. Det var en fed og anderledes oplevelse. På mit nuværende arbejde, har jeg programmeret et saml-en-gris spil, som kan findes inde på Danish Crown’s hjemmeside – og så er der er andre ting i støbeskeen.

Til sidst er der selvfølgelig mit flagskibsprojekt, som jeg kort nævnte før: “Tale of Omni”. Et spil jeg laver sammen med et par venner og som er nogle år undervejs – og er sikkert først færdig om rigtig mange år. Det er et lidt ambitiøst projekt, men ikke et projekt vi har travlt med. Så det bliver bare lavet lidt efter lidt. Idéen udsprang fra et Game Jam spil, jeg lavede – “Omni”. For nogle år siden fik jeg skruet en demo sammen, som ligger på nettet. Men ellers er der ikke noget spilbart lige nu.”

Game Jams

Det Nationale Game Jam afholdes en gang om året. Her kan man troligt hvert år deltage i hhv Aarhus ved Dokk1 og Lyngby ved Microsoft. Game Jams er et team event for børn oge unge, der konkurrere i 24 timer for at lave de bedste spil og vinde præmier i årets kategorier. Frivillige der deltager til eventene kommer langvejs fra afdelinger rundt omkring i landet, for at bakke op og deltage i samarbejdet på tværs af afdelinger. Game Jams er arrangeret og båret af frivillige, sponsoreret af virksomheder og et af Coding Pirates største årlige events. 

Mange frivillige står bag planlægningen af det Nationale Game Jam, men i Aarhus holder de også mindre Game Jams blot for lokalområdet. Simon er en af de mange frivillige der hvert år står bag planlægningen af Game Jam i Aarhus. 

“Game Jams er noget, jeg altid har syntes har et element af magi ved sig. Især når man kan være fysisk til stede med alle dem, der er med. “

– Simon Milfred

“Det er kaos på den bedste måde, hvor idéer og tanker er i fokus, frem for at skrive den mest “rigtige” kode, eller lave den mest finpudsede grafik og lyd. Der er noget befriende ved, at der ikke forventes noget færdiglavet og poleret på den anden side af et Game Jam – heller ikke selvom det reelt set er en konkurrence. Jeg tror, et Game Jam i ny og næ kan være sundt for de fleste mennesker, måske især børn og unge, og jeg tror at det opbygger nogle gode tænkemåder i forhold til skitseringer og prototyper af idéer, som kan føres med ind i mange andre hverv og områder af hverdagen. Coding Pirates game jams kan også noget andet en klubaftenerne, på grund af det afgrænsede format. Når noget er afgrænset på den måde, giver man det lige 110%.”

Simon har været en del af Game Jam kulturen i mange år planlægningsmæssigt, som designer på logoer og til at løfte eventene på selve dagene. Han er en af det meget engagerede frivillige i Coding Pirates, som vi også sætter stor pris på at have med ombord.

“Jeg kan faktisk ikke huske, hvilket logo-design der var mit første, men i hvert fald fra 2018 af lavede jeg rimelig fast logoer til CP t-shirts. Før det havde jeg også i samarbejde med Johan Begtorp Kaaber lavet logo design til GameDev afdelingen, som vi smed på en hoodie. Johan havde også lavet et par t-shirt designs til tidligere Game Jams, hvor jeg havde sparret med ham undervejs i processen – ligesom jeg også nogle gange inddrager andre til sparring i mine designs. Så den første tid flyder lidt sammen for mig. Jeg har måske lavet et enkelt logo eller to engang før 2018. Jeg lavede også “inspirationsbilleder” til et par af vores Game Jams, som illustrerede Game Jam temaerne på den ene eller anden vis. Og også diverse andet smågrafik.

Efter jeg er flyttet til Kolding er jeg ikke så meget inde over kerneplanlægningen af de forskellige Game Jams, men laver fortsat t-shirt designs og møder op på selve begivenhederne – og bliver nok ved, så længe jeg får lov.”

“Milfred har udover sin seje kodetekniske evner også et stort talent indefor det grafiske. Selvom han har bosat sig i Kolding, så er han stadigvæk kodepirat til alle vores Game Jams hvor han har designet logoet på egen hånd til hver eneste én.”

– Mikey Bruun Andersen, Kaptajn i Coding Pirates GameDev

Her er årets Game Jam 2021 T-shirt, designet af Simon Milfred

(Foto credit: Carsten Seidel – Globeteam)

Netværk og fællesskab

Hvis man vil, er der mulighed for at skabe et stort netværk i Coding Pirates. Bla. via Coding Pirates Slack platformen. Herinde kan man finde, opbygge og vedligeholde sine kontakter på tværs af afdelinger i Coding Pirates. Der kan man også finde en masse inspiration og sparring til projekter eller opgaver. Hvis man skal i kontakt med Simon kan man også finde ham derinde under profilen @Milfred.

Har du kontakt til andre frivillige i nærliggende afdelinger?

“Jeg kender mestde frivillige i afdelingerne som jeg har været eller er aktiv i, samt dem jeg møder til Game Jams. Det er også en god flok efterhånden. Jeg må indrømme, at jeg godt kunne være meget bedre til at bruge Coding Pirates’ Slack, og håber også at bidrage lidt mere til det store fællesskab derinde en dag. Jeg kigger lidt derinde en gang imellem, men jeg deltager pt. ikke i så meget i kommunikation på platformen. Kommunikationen med dem, jeg kender i forvejen, sker typisk af andre veje.”

Hvis man mangler sparring og inspiration, hvor kan man så finde dig henne? 

Jeg er altid frisk på at dele mine tanker og sparring omkring forskellige ting. Så længe jeg har hovedrum til det, er jeg også meget positivt stillet mod samarbejder af den ene eller anden karakter. Så man er altid velkommen til at tage kontakt. Skriver man på Coding Pirates Slack, er det ikke sikkert jeg opdager beskederne lige med det samme. Men jeg kigger derinde en gang imellem, og prøver at følge med. Ellers kan man smide mig en besked på [email protected], så vender jeg typisk tilbage så snart det passer ind.

“Simon er super dedikeret frivillig, og var faktisk grunden til at jeg startede hos CP i første omgang. Han er utrolig stærk på både det grafiske (se bare alle Game Jam t-shirtene) og det tekniske.”

– Magnus Engell von Meyeren, Frivillig hos Coding Pirates GameDev

Aller vigtigst for mig er alle de dejlige ildsjæle og gode mennesker, jeg har mødt og arbejdet sammen med i de efterhånden mange år, jeg har været frivillig. Jeg glæder mig hver uge til at se de frivillige i Vejle, og det er altid en fryd at møde og snakke med alle dem i Aarhus også. Hver Game Jam er den dejligste genforening. Når det er sagt, så synes jeg også, at der er noget hjertevarmende ved at vide, at der er frivillige i hele landet, som man deler det her Coding Pirates med, også selvom jeg ikke kender langt, langt størstedelen af dem. Så ja, selvom jeg ikke er den store deltager på Slack, så er fællesskabet enormt vigtigt for mig.”

Om Simon Milfred

  • Uddannelse: Cand.IT. i Digital Design
  • Arbejde: Frontend-udvikler hos Limbo
  • Bor: Kolding
  • Alder: 28 år
  • Frivillig i Coding Pirates Vejle (tidligere Coding Pirates GameDev, Aarhus, og før det Coding Pirates CUDiM, Aarhus)
  • Interesser: Spildesign og -udvikling, programmering, visuel/grafisk udfoldelse.

Bor du i nærheden af Vejle og tænker, det er da lige dig at, prøve at være frivillige her, så kan du kontakte afdelingen [email protected] for mere information.