Coding Pirates Robot-turnering i Universe

DATO:
13. maj 2017
10:00 – 16:30

STED:
Universe
Mads Patent Vej 1
6430 Nordborg
www.universe.dk

PRIS:
Gratis for Robothold.
Andre gæster se billetpriser på: Universe.dk

 

sponsorere:


 

Coding Pirates afholder robot-turnering i samarbejde med Universe på Als

Den 13. Maj 2017 afholder Coding Pirates og Universe vores første årlige robot-turnering. Turneringen har til formål at udbrede kendskabet til robotter og stimulere udviklingen af børn og unges evner på området.

I turneringen dyster hold, og deres robotter, imod hinanden. Der kæmpes i robot-sumobrydning og om, hvilken robot der er hurtigst til at finde vej igennem en labyrint.

Turneringen er åben for deltagere til og med gymnasieniveau (dvs. STX, HTX, HHX o.lign.). Hold fra videregående uddannelser er velkomne til at demonstrere deres robotter, men vil ikke kunne deltage i turneringerne.

Deltagerne er ikke begrænsede til at bruge produkter fra et bestemt firma så der er åbent for stor kreativitet, når bare reglerne for de enkelte discipliner overholdes.

Reglerne og programmet for turneringen kan findes længere nede på siden.

Tilmeld dit hold til Robot-turneringen. Både skoler og Coding Pirates kan deltage. (Tilmeldingsfristen er: 1. maj 2017)

Tilmelding
Foto: Hans Klysner

Robot-sumobrydning 1 kg-klassen

Sumobrydning med robotter er en sjov og klassisk konkurrence, hvor man konkurrere om, hvem der har den stærkeste og smarteste robot. Konkurrencen foregår i en rund arena og målet for sumo-robotterne er at skubbe modstanderen ud af arenaen. 1 kg-klassen er for små robotter under 1 kilo samt længde og bredde under 25 cm.

Foto: Hans Klysner

Robot-sumobrydning 3 kg-klassen

Denne disciplin er næsten identisk med 1 kg-klassen, men både robotter og bane er større i 3 kg-klassen. 3 kg-klassen er for store robotter under 3 kilo samt længde og bredde under 35 cm.

Turneringsregler for sumobrydning med robotter

Hent turneringsregler for Robot-sumobrydning

Kørsel gennem kendt labyrint

Robotlabyrinten er en anden klassisk konkurrence. Her handler det om, at få robotten til at finde vej gennem labyrinten og det er den hurtigste robot som vinder. Banens layout er kvadratisk med 8 x 8 kvadratiske felter. I denne disciplin er layout af banen kendt på forhånd før konkurrencen. Layout af labyrinten kan meget bliver snart vist på denne side.

Foto: Hans Klysner

Kørsel gennem ukendt labyrint

I denne disciplin kæmpes der i en labyrint, der svarer til den foregående disciplin. Men banens layout er ikke kendt på forhånd og udfordringen er derfor meget større for de dystende robot-hold. De øvrige regler og procedurer er godt og vel de samme som ved kørsel gennem kendt labyrint.

Turneringsregler for Robotlabyrinten

Hent turneringsregler for Robotlabyrinten

Program: Coding Pirates Robot-turnering

 

10.00 Kalibrering af robotter og teknisk kontrol
Under kalibreringen vil det være muligt at justere robotternes sensorer i forhold til bla. farver på vægge og underlag. Der vil dog ikke være adgang til en komplet labyrint.
Under den tekniske kontrol, vil der blive kontrolleret om sumo robotterne overholder reglerne, specielt forbudet imod våben.

11.00: Velkomst

11.10: Autonom kørsel gennem kendt labyrint

12.10: Pause til skift af bane

Ingen robotter må tilsluttes en computer efter at baneskift er påbegyndt.

12.20: Autonom kørsel gennem ukendt labyrint
Regler og procedure er de samme som ved autonom kørsel gennem kendt labyrint.

13.10: Pause til skift af bane

13.30: Autonom Sumobrydning, 1 kg-klassen

15.00: Autonom Sumobrydning, 3 kg-klassen

16.30: Præmieuddeling og afslutning
Herunder teknisk kontrol af de vindende robotter.

 

Find vej