Coding Pirates Awards

Prisuddelingen hvis fokus er på, at hylde dansktalende online undervisningsindhold- og materiale,  der giver børn, unge og begyndere bedre mulighed for at opnå kompetencer i digital teknologi og STEAM.

Se årets vindere her

Vi lever i en verden hvor online undervisning fylder mere og mere. På trods af dette, er der stor mangel af dansksproget online læringsindhold som kan styrke vores tekniske kompetencer. I Coding Pirates vil vi sætte fokus på, hylde og skabe et incitament for de dygtige danske skabere af online læringsforløb.

Derfor har vi startet en ny prisuddeling som hedder Coding Pirates Awards, hvor læringsforløb og deres skabere vil blive nomineret og udtrukket som vindere af kategorier og priser. Dette års Coding Pirates Awards er afsluttet, og vi glæder os til næste år. Listen af dette års vindere offentliggøres d. 18 November 2021.

Mere information om Coding Pirates Awards 2022 offentliggøres senere i 2022.

 

Baggrund

Vores samfund bliver stadig mere digitalt og dette stiller krav til os alle om at have digitale kompetencer, samt at vi kan forholde os kritisk og nuanceret til den digitale teknologi. Vi skal forstå teknologien og dens intentionalitet, således at vi kan agere hensigtsmæssigt med den digitale teknologi i vores liv.

I Coding Pirates kombinerer vi det at få et dybere kendskab til digital teknologi med fællesskabet, idéudviklingen, leg, eksperimenter og diskussioner om digitaliseringen og dens indflydelse på os hver især og på vores samfund. Denne tilgang til det digitale univers vil vi gerne dele med børn og unge, og dermed give dem mulighed for at lære og forstå den digitale teknologi gennem aktiviteter og læringsforløb på Piratskibet.dk

For at styrke mulighederne for at give børne og unge kompetencer, viden, erfaring og et godt og sundt liv i et digitalt samfund er der brug for læringsforløb på Piratskibet.dk – derfor har vi skudt Coding Pirates Awards i gang.

Hvis du vil læse mere om Coding Pirates kan du klikke her.

DATOER og deadlines

28. juni 2021 – Tilmeldingsåbning

Tilmeldning åbner

29. oktober 2021 – Tilmeldingsfrist

Tilmelding lukker

7. november 2021  – Finalistudgivelse

Finalister offentliggøres

18. november 2021 – Uddelingen

Online udgivelse af vindere.

Kategorier

1. Bedste læringsvideo.
Den overordnede bedste læringsvideo som formidler digital teknologi og STEAM.

2. Bedste video lavet af børn på 12 år og under.
Den bedste læringsvideo lavet af børn, i alderen op til og med 12 år, og som formidler digital teknologi og STEAM.

3. Bedste video lavet af unge på 13 til 18 år.
Den bedste læringsvideo lavet af unge, i alderen 13 til 18 år, og som formidler digital teknologi og STEAM.

4. Mest kreative læringsvideo.
Den mest kreative, sjove, spændende video som virkelig engagerer seeren.

5. Bedste vejledning.
Det kan være step by step tutorials, vejledninger, på skrift eller online, som er udarbejdet til at undervise med digital teknologi i STEAM.

6. Bedste læringsforløb.
En samling eller serie af videoer som i sin helhed bedst underviser i en eller flere digitale teknologier i STEAM.

 

INDSENDELSE

Følg linket til indsendelsesformularen for at indsende en nominering. Du kan indsende flere nomineringer. Alle påkrævne felter skal være udfyldt korrekt. Krav til Nominering og Forpligtelser skal være overholdt. Har du spørgsmål til formularen, skriv da til [email protected]

Præmier

Der vil uddeles 1,000 DKK til de 10 bedste læringsvideoer.
Derudover uddeles 1,000 DKK til vinderen af de 6 kategorier.
En deltager kan vinde i en eller flere kategorier, men højest 1 læringsvideo.

Hvis du har vundet en kontant præmie, er værdien af præmien skattepligtig.

Krav til nominering og forpligtelser

Alle kan nomineres ved at indsende et online læringsforløb eller en undervisningsvideo.
Der er følgende krav til nomineringer. Hvis de ikke følges vil en nominering ikke være gældende.

  • Indholdet skal primært være på dansk. Der må gerne være delvist indhold på andre sprog.
  • Indholdet skal være gratis og frit tilgængeligt.
  • Indholdet skal være lavet efter 1. januar 2018.
  • Indholdet skal være sendt ind og indsendelsesformen skal være korrekt udfyldt før d. 29. oktober
  • Indholdet skal have læringsværdi indenfor Tech
  • Indhold med deltagelse fra dommerpanelet er ikke gyldig

Såfremt andre end deltagergruppen har været involveret i udviklingen af dele af projektet, skal disse krediteres for det bidrag, de har givet. Her henvises til, at der krediteres efter god videnskabelig praksis.

Opstår der mistanke om plagiat i et af projekterne gennemføres en undersøgelse. Såfremt undersøgelsen ikke kan afsluttes inden næstkommende deadline, kan projektet blive afvist uden videre. Såfremt der foreligger mistanke om plagiat kan indsendelsen blive afvist. Det er dermed deltagernes ansvar at afvise eventuelle mistanker om plagiat. Komiteen, der vurderer idéerne, vil blive gjort opmærksom på eventuelle plagiatsager.

Som deltager i Coding Pirates Awards 2021 forpligter du dig til at stille op til interviews og fotos med den eksterne presse og Coding Pirates’ Kommunikationsafdeling. Såfremt dit projekt nomineres, forbeholder Coding Pirates sig retten til at bruge din projektidé som markedsføringsmateriale på trykte og elektroniske medier, både til intern og ekstern brug.

Alle forløb eller videoer, der indsendes og deltager i konkurrencen, vil blive delt og eksponeret på Piratskibet (www.piratskibet.dk), Coding Pirates’ digitale platform, der understøtter Coding Pirates’ kerneværdi – der er til at sikre, at alle børn har adgang til at tilegne sig digitale kompetencer.

Evalueringskriterier

Nomineringer vil evalueres på baggrund af følgende kriterier:

Læringsværdi. Primært i digital teknologi.
Hvilken værdi får brugeren i digital teknologi og ellers i STEAM? Hvad lærer man?

Aktuelt.
Er indholdet nyt og spændende? Er det vigtigt eller brugbart?

Didaktik.
Er der en mærkbar god didaktisk tilgang? Bliver der udnyttet forskellige didaktiske metoder? 

Engagement.
Er indholdet sjovt og spændende? Er underviseren engagerende overfor brugeren?

Nyskabende.
Er det originalt indhold? Hvor meget ligger det op ad eksisterende indhold?

Begynder og/eller børnevenlighed.
Er det for avanceret? Kan enhver begynder eller barn gå i gang med det uden for meget hjælp?

Let Tilgængelig
Er det nemt og hurtigt at gå i gang med? Er det gratis og tilgængeligt for alle? Er det synligt?

 

DOMMERPANELET
Dommerpanelet for 2021 er:
Lis Zacho
Lis er til daglig matematik- og teknologiforståelseslærer, matematikvejleder PD og cand. pæd i IT-didaktisk design. Lis er desuden frivillig på Frederiksbjerg og er en del af Coding Pirates’ bestyrelse.
Édith Oberlé Sveboelle
T​il daglig​,​ ​arbejder Édith ​med marketing, kommunikation og projektmanagement​. Om at være frivillig og bestyrelsesmedlem​ ​i Coding Pirates, fortæller Édith at hun “får ​en fantastisk ​lejlighed til at​ ​træne nogle digitale muskler sammen med børn, unge og andre frivillige, og altid på en sjov og kreativ måde.”
Sune Nilausen 
Sune Nilausen og er software/web udvikler med cand. scient i Datalogi. Til daglig koordinerer, og udvikler, han på et LMS/CMS e-learning platform. Igennem Coding Pirates, og andre tilbud, har han været med til at undervise, og skabe læringsmaterialer, for børn og unge siden 2015.
Digital teknologi

Hovedemnet i Coding Pirates, og vores awards er Digital Teknologi. 

Det omhandler alt teknologi der udføres på computere, chips og andet elektronik. I sammenspil med kompetencer fra STEAM kan det omhandle  computerspil, hjemmesider, kunstig intelligens, instruktionskode til processore, videoredigeringsprogrammer,  lydredigering, billedredigering og meget mere.

Vores mål er at flere, specielt børn og unge, opnår digitale kompetencer til at kunne skabe, modificere eller bare forstå de digitale produkter der er en voksende del af vores tidsalder.

 

Spørgsmål

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål

Hvis du har spørgsmål til konkurrencen, så kontakt os på [email protected] 

 

Nomineringer

Her vil deltagerne blive offentliggjort efter den deadline for indsendelse.