GameDev-afdelingen i Aarhus har brugt hacking som inspiration for sæsonens workshops. Kodepiraterne viste forældre og andre tilhørere, hvad hacking kan være gennem deres spilprojekter til Internet Week Denmark

IMG_3162

Holdet bag spillet Pixel Quest fortæller om deres hack. Foto: Benjamin Pomerleau

Internet Week Denmark og Dokk1 dannede 11. maj ramme for sæsonafslutningen i GameDev-afdelingen af Coding Pirates. Publikum var mødt talstærkt op til præsentation og efterfølgende afprøvning af seks nye, vidt forskellige spildesigns og universer fra seks forskellige grupper. Alle spillene tog på hver deres måde udgangspunkt i et hack.

“Men er hacking ikke ulovligt?”, spørger du nok. Nej, hacking behøver nemlig ikke dække over en ulovlig aktivitet. Afdelingsleder Rikke Toft Nørgård fortæller, at hacking også kan dække over det at tage noget eksisterende og lave om på det:

“Vi ved, at det er svært for mennesker, både børn og voksne, at få ideer i tomrum. Det handler om at have noget at spille op af. Det kunne fx være en tv-serie, et yndlingsspil eller en genre”.

En GameDev-gruppe havde hacket tv-serien Doktor Who gennem et brætspil. Foto: Benjamin Pomerleau

En GameDev-gruppe havde hacket tv-serien Doctor Who gennem et brætspil. Foto: Benjamin Pomerleau

Frivillig Mads Bønløkke Pedersen fortæller om forløbet med hacking som tema for spiludviklingen i GameDev:

“Ligesom voksne, så har børn også en forestilling om, at hacking er sådan noget med cyberkriminalitet og at snyde i spil, så vi introducerede nogle begreber at gå ud fra. For eksempel så er mods [modifications red.] i Minecraft en nem måde at hacke noget, som er til noget, man gerne vil have det til at være – det var den definition, vi gik ud fra,” fortæller han.

Vitus og Lukas, to af kodepiraterne bag spillet Pixel Quest, fik igennem deres præsentation af udviklingsforløbet omkring spillet både vist og forklaret alle tilhørere, hvad hacking også kan være. Pixel Quest henter nemlig inspiration og elementer fra spillene Terraria, Minecraft og Wynncraft, men de specielle evner, som hovedpersonen i spillet har, er nogle, som drengene selv har udviklet og tilføjet. Vitus fortæller:

“Det var lidt forvirrende i starten det der med, at man fik en idé fra andre, og så skulle man lave noget specielt på det selv. Så man ikke bare tog to ting og blandede dem sammen – man skulle også komme med sit eget. Det var dét, der tog lidt tid, men det var egentlig rigtig fedt, da jeg forstod det”.

Kodepiraterne fik vist deres forældre, at hacking ikke behøver være noget ulovligt og negativt, men kan være et konstruktivt begreb at arbejde ud fra i udviklingen af spil. De gav også selv udtryk for, at temaet har åbnet for tanker om, at andre kan bruge deres spilidéer til at lave nye spændende spil.