Det er både faglig motivation og nysgerrighed på nye teknologier, der driver kodepiraten Mads, når han afholder workshops sammen med børnene.

Foto: Benjamin Pomerleau

Foto: Benjamin Pomerleau

 

Hvorfor Coding Pirates?

”Jeg har altid været interesseret i kombinationen af digitale medier og læringsmiljøer,” fortæller Mads Bønløkke Pedersen, der har været med i Coding Pirates CUDiM i Aarhus siden foråret 2014.

“Det er super sjovt at lave sådan noget her, og jeg synes det er skægt at lære fra mig. Her får jeg lov til at lege med nogle teknologier, som man ikke rigtig har andre muligheder for at lege med. Det giver børnene nogle færdigheder, som de ellers ikke ville komme i kontakt med i folkeskolen eller generelt. Man skal blandt andet være struktureret for at være kreativ, det er ikke bare noget man sådan gør,” fortæller han. 

Hvorfor være frivillig her?

Mads Bønløkke Pedersen finder sin niche hos Coding Pirates i kraft af sin interesse for kombinationerne af teknologier, børnenes læring, men også via studiet på Digital Design:

”Det er mig, der står for et Maker Space med Makey Makey og lave controllers ud af pap og klister og lim,” fortæller han. Det er en vigtig opgave for Mads at fremme børnenes kreativitet ved at bruge designorienterede processer og skubbe lidt til dem.

”Det er meget sjældent, at et spil er helt færdigt, så jeg siger ofte til børnene ‘hvad nu hvis man gjorde sådan her i stedet for?’ eller ‘hvad nu hvis karakteren ikke kan hoppe, hvordan skulle vi så lave spille?’ “

Baggrund

  • Kandidatstuderende på Digital Design og BA i Uddannelsesvidenskab
  • Frivillig i Coding Pirates siden foråret 2014.