D. 14. December 2016 troppede børn så vel som frivillige op fra Coding Pirates GameDev-afdeling i Aarhus på DOKK1. Det var tid til at fremvise og præsentere de spil, som børnene havde arbejdet på siden september samme år, for både forældre, venner og spilentusiaster.

I CP GameDev er der fokus på spiludvikling og spildesign i børnehøjde, og både børnene og de frivillige (30 børn og 10 frivillige) er ildsjæle, når det kommer til computerspil. Alt i alt blev der i efterårssæsonen 2016 produceret 6 spil i programmerne GameMaker og Unity3D. I denne sæson var der særligt fokus på “simplicitet” som en kreativ begrænsning.

De fleste frivillige i CP GameDev har et par år på bagen inden for aktivitet i Coding Pirates, og der lægges derfor stor vægt på at forløbet, oplevelsen og det endelige spil bliver godt. Det bliver gjort med udgangspunkt i at spiludvikling er en kreativ OG social proces. For at spillene bliver gode, samtidig med at deadlinen overholdes, opmuntres børnene til at følge en designproces, med skitser, gruppemøder, “Scrum og alt hvad der ellers hører til godt samarbejde. Børnene tildeles roller i deres grupper, sådan at de kan kalde sig “programmør”, “grafiker”, “projektleder” og lignende, selvfølgelig med mulighed for at prøve kræfter på tværs af rollerne. Sådan bliver det sikret, at der er en god arbejdsproces, samtidig med at børnene har mulighed for at fordybe sig i netop det, de brænder mest for.

Et af de helt store fokusområder til fremvisningen d. 16. december var præsentationen. Hver gruppe dedikerede i hvert fald to aftener på CUDiM til at lave præsentationer og præsentationsmaterialer. For mange børn kan det godt være svært at stå foran et større publikum og præsentere, men i GameDev arbejdes der aktivt med at lave gode præsentationer. Desuden er det værd at have i baghovedet, at det ikke blot er for familie og venner, men at der måske blandt publikum kan findes personer fra spilbranchen!