D. 26.-27. november tilbage i 2016 var det for tredje år i træk tid til at afholde et Game Jam i Coding Pirates. Arrangementet fandt sted i både Aarhus og Lyngby hen over 24-timer og centrerede sig omkring sammenhold og udviklingen af computerspil med dette års tema: “Digital pets”. Sideløbende deltog de medvirkende i en konkurrence, hvor der var mulighed for at vinde en række præmier. Førstepræmien i Aarhus var blandt andet et besøg hos selskabet Åte VR som gruppen VALT studios vandt.

Foto: Mikey Bruun Andersen

Få dage efter at have vundet konkurrencen hos Navitas i Aarhus besøgte vindergruppen bestående af Anton, Tobias, Vilhelm og Loke grundlæggeren af Åte VR: Ege Jespersen på sin arbejdsplads. Blandt andet fik de med dette besøg et indblik i de talrige anvendelsesmuligheder, som virtual reality repræsenterer. Simuleret 3D animation- og grafik samt virtuelle interaktive miljøer kunne alt sammen opleves gennem den teknologi som gruppen skiftevis fik lov til at udstyre sig med.

Foto: Mikey Bruun Andersen

I henhold til hardware anvender Ege Jespersen et Virtual Reality Setup hvori man på ny og spændende vis kan interagere med teknologien i imaginære så vel som reelle computerskabte miljøer, samtidig med at man reelt set blot bevæger sig rundt i det omkringliggende rum, som naturligvis er udstyret til den unikke brugskontekst. Virtual reality tillader den som anvender teknologien at gennemleve visuelle oplevelser, som på nuværende tidspunkt ikke kan findes i en almindelig computerinteraktion. Åte VR har blandt andet specialiseret sig i at generere denne slags oplevelser og anvender teknologien til at promovere en sund og rig brug af virtual reality-teknologi.